Tuoksumainos yllätti: ”Katsoitko tosiaan koko mainoksen?”

Viihdeuutiset · Terhi Piiroinen

Mainonnan ja markkinoinnin päätarkoitus on saada oikean kohderyhmän mieliin muistijälki mainoksesta ja haluttu mielikuva tuotteesta. Mainosvideot ovat parhaimmassa tapauksessa mestariteoksia, jotka puhuttelevat katsojaansa joko toteutuksellaan tai ideallaan.

YouTube
YouTube

Miesten Old Spice -kosmetiikkatuotemerkki oli ensimmäisiä yrityksiä, joka ymmärsi internetin hyödyntämisen mainoskampanjassaan laaja-alaisesti. Heidän vuonna 2010 julkaistusta YouTubeen ladatusta videosta tuli kaikkien aikojen viraalein mainos, saavuttaen 6,7 miljoonaa katselukertaa vuorokauden aikana ja 23 miljoonaa kahdessa päivässä.

Mainoksen pääosassa oli tällöin entinen NFL-pelaaja Isaiah Mustafa. Nyt Old Spice on ottanut mainontaansa kokeellisemman linjan, ja he ovat aloittaneet suihkurusketustuotteen markkinoimisen sekavan Executive Spray Tan Parties -kampanjan avulla.

Mainosvideo alkaa jerseyshoremaisella meiningillä, joka on kyllästetty suihkurusketuksella ja bileillä. Tässä vaiheessa moni ikävöi Old Spicen mainosten hyvävartaloista Mustafaa ja pohtii, mihin kummaan maailma on menossa. Odottaminen palkitaan ja vanha kunnon Old Spicen aidosti hauska markkinointi astuu mukaan myöhemmin.