Greenpeacen voitti: LEGO lopettaa Shell-yhteistyön!

Viihdeuutiset · Stara.fi

Nettivideoiden valtavan suosion myötä ne on valjastettu yhä useammin myös erilaisten valistuskampanjoiden käyttöön. Kerroimme heinäkuussa kuinka YouTube poisti kohun saattelemana videon, jossa Greenpeace sivalsi LEGO-yhtiötä sen yhteistyöstä luontoa raiskaavan Shell-yhtiön kanssa. Nyt asiassa on tapahtunut yllätyskäänne.

Nyt LEGO on ilmoittanut lopettavansa vuosikymmeniä jatkuneen yhteistyön Shellin kanssa. Greenpeace pyysi LEGO: Everything is NOT awesome -nimisessä kampanjavideossaan kuluttajia vaatimaan LEGO-yhtiötä lopettamaan yhteistyön Shellin kanssa, ja nyt kampanja on tuonut konkreettisen tuloksen. Videolla LEGO-ukot hukkuivat hitaasti Shellin vuotamaan öljyyn.

Parhaillaan LEGO myy tuotteitaan Shell-huoltamoilla yli 25 maassa, mutta yhteistyö loppuu kuluvan sopimuskauden päättyessä. LEGO-johtaja Jørgen Vig Knudstorp on vahvistanut tiedot, ja samalla todennut odottaneensa, että Greenpeace olisi sivaltanut sen lelujen sijaan suoraan Shelliin. Johtajan mukaan LEGO-tuotteita ei olisi pitänyt sotkea kampanjaan lainkaan.

YouTube
YouTube
Greenpeace
Greenpeace

– Lego osallistuu Shellin arktisessa öljynporauksessa tahriintuneen maineen kohentamiseen mainosyhteistyön kautta. Video näyttää osuneen yhtiöissä herkkään kohtaan, mutta tökerö vaientamisyritys ei toimi. Haastamme vaatimukset ja kannustamme tukijoitamme lataamaan videota ja jakamaan sitä missä vain voivat, videosta perusteli viime kesänä Greenpeacen Arktis-kampanjoitsija Laura Meller.

Greenpeacen kampanjavideoihin on aikaisemminkin kohdistettu tekijänoikeusvaatimuksia. Tähtien sota -elokuvan hahmoja esittänyt kampanjavideo poistettiin, mutta palautettiin Greenpeacen haastettua vaatimukset. Greenpeace on ladannut LEGO-videon myös Facebook-sivuilleen ja kannustaa lataamaan videota uudelleen eri sivustoille. Järjestö pyytää miljoonia tukijoitaan jakamaan videota edelleen.