Sääntö-Suomi: Roudari ei saa ajaa keikkabussia

Viihdeuutiset · Stara.fi

10. syyskuuta kaikkia raskaan liikenteen ammattikuljettajia laajentui koskemaan EU-direktiiviin perustuva laki, joka on niin huonosti valmisteltu, että poliisit tarvitsevat lunttilappua lain tulkitsemisessa. Stara kertoi lokakuussa kuinka laki aiheuttaa ongelmia varsinkin musiikkipiireissä.

Suomessa on perinteisesti tulkittu EU-direktiivejä niin pilkuntarkasti, että niiden perusteella säädetyt lait ovat aiheuttaneet hyötyjen sijaan pääasiassa ongelmia. Musiikkipiireissä on nyt kiinnitetty erityishuomiota bändien keikkabussien kuljettajiin kohdistuviin uusiin määräyksiin.

Lain mukaan keikkabussin kuljettaja tarvitsee ammattipätevyyden, mikäli hänet on pestattu vain kuljettamaan bussia. Näin ollen yhtyeen ystävät ja tuttavat eivät saa kuljettaa bussia, ellei heillä ole ammattikuljettajan pätevyyttä. Sen sijaan yhtyeen jäsenet, kuten esimerkiksi äänimies, basisti tai rumpali, saavat kuljettaa keikkabussia ilman ammattipätevyyttä. Roudari ei sen sijaan saa ajaa keikkabussia ilman ammattipätevyyttä. Nyt Timo Riistaniemi on kirjoittanut laista ja sen ihmeellisyyksistä Karjalainen-lehdessä.

– Mikäli roudari ainoastaan kantaa muiden laitteita, Trafin asiantuntijan tulkinta on, että roudarin on hankittava ammattipätevyys. Tuhat euroa kurssista voi olla aloittelevan rokkiyhtyeen puolen vuoden bruttotulo. Tilanne on kuitenkin toinen, jos roudari käy itse lavalla soittamassa, laulamassa tai toimii äänimiehenä, Riistaniemi ihmettelee.

Eduskunnan lakifarssin toinen erikoinen tulos liittyy linja-autoihin. Linja-autoa saa nimittäin kuljettaa ilman ammattipätevyyttä vain, jos kaikki kyydissä asuvat samassa taloudessa ja jos linja-auton omistaa joku mukana olevista. Isä ei saa siis kuljettaa linja-autoa, jos kyydissä on esimerkiksi pois vanhempien asunnosta jo muuttanut tytär tai poika.

Suomen holhouslait eivät lopu vielä tähän, sillä ensi vuonna Suomi palaa sujuvasti 1980-luvulle ja kylmän sodan aikakaudelle, kun kansalaiset joutuvat raportoimaan kaikki EU:n tullialueen ulkopuolelta tilaamansa lehdet viranomaisten rekisteriin. Näin käy mikäli eduskunta hyväksyy lain. Samalla Suomeen muodostuu uusi rekisteri, joka seuraa tarkasti mitä ja millaisia lehtiä kukin kansalainen ulkomailta tilaa. Laki on parhaillaan valmistelussa.