Näin syöt itsellesi paremmat yöunet

Koti & Asuminen Terveys Viihdeuutiset · Terhi Piiroinen

Kesän jälkeen on hyvä kiinnittää huomiota jaksamiseen ja hyvinvointiin. Ei ole itsestäänselvää, että valoisan vuodenajan rytmi jatkuisi yhtä auvoisana kaamoksen tullen. Ruokavaliolla on suuri merkitys ihmisen unenlaatuun.

Kerroimme taannoin iltapaloista, joita ei missään nimessä kannata nauttia ennen nukkumaanmenoa. Erityisesti iltapalaan tulee siis kiinnittää huomiota. Health-julkaisu listasi ruoat, jotka yleensä nopeuttavat ja helpottavat nukahtamista.

Fotolia
Fotolia

Maito. Lasillinen lämmintä maitoa toimii myös aikuisiällä unen saamisessa. Maito sisältää tryptofaani-nimistä aminohappoa, joka edistää aivojen serotoniinin tuotantoa. Serotoniinia on pidetty melatoniinin esiasteena, mutta se säätelee myös ihmisen ruoka- ja seksihaluja. Maidon tehokkuus saattaa perustua myös varhaisiän muistoihin, jolloin aikuinen saavuttaa turvallisemman olon maitoa juomalla – ja nukahtaa siksi paremmin.

Kirsikat. Punaiset herkkumarjat sisältävät luontaisesti melatoniinia, eli nukahtamista edistävää ja unen laatua parantavaa ainetta.

Jasmiiniriisi. Vuonna 2007 on tehty tutkimus, jossa American Journal of Clinical Nutrition totesi jasmiiniriisin nauttimisen auttavan merkittävästi nukahtamisessa. Riisi kannattaa syödä neljä tuntia ennen sänkyyn menemistä, ja sen teho perustuu hitaasti verenkiertoon vapautuvassa glukoosissa.

Kuva: Stara
Kuva: Stara

Banaani. Keltainen hedelmä sisältää luonnollisia lihasrelaksantteja, eli magnesiumia ja kaliumia. Siinä on myös tarpeeksi hiilihydraatteja nukahtamisen avuksi.

Kalkkuna. Miksi amerikkalaiset nukahtavat Kiitospäivän aterian jälkeen television eteen? No juurikin kalkkunan takia, sillä sen lihassa on samaa tryptofaani-aminohappoa kuin maidossa.

Bataatti. Perunan oranssi pikkuserkku on oiva syötävä vielä illallakin. Bataatissa on myös paljon kaliumia sekä hiilihydraatteja.

Rohtovirmajuuri, eli valeriaana. Virmajuuria kasvaa luonnonvaraisena myös Suomessa, ja niitä on käytetty perinteisessä kansanlääkinnässä myös unilääkkeenä. Nykyään yrttiä saa kapseleihin puristettuna.

Uusimmat