Jay-Z:n levy myi platinaa alle viikossa – keinot kyseenalaistettiin

Viihdeuutiset · Tim Isokivi

Räppäri Jay-Z julkaisi taannoin tuoreen 4:44-albuminsa, joka on kuunneltavissa tähden omistamassa Tidal-suoratoistopalvelusta. Rajallisista kuuntelumahdollisuuksista huolimatta levyn on julistettu keränneen kuunteluita jo platinastatuksen verran.

Platinalevyn raja on Yhdysvalloissa miljoona myytyä albumia. Suoratoistopalvelussa yhtä myytyä albumiyksikköä vastaa se, että levykokonaisuuteen lukeutuva kappale on kerännyt 1.500 kuuntelukertaa.

Spin-sivuston mukaan Tidalilla arvioidaan olevan 1,2 miljoonaa käyttäjää, mikä tarkoittaa että platinarajan rikkomista varten jokaisen heistä olisi täytynyt kuunnella 4:44-levyn kappaleita 1.250 kertaa. Korkeaan myyntilukuun kuitenkin vaikutti myös se, että puhelinoperaattori Sprint tarjosi ilmaisia 4:44-levyn latauksia.

Jay-Z:n ilmaiset lataukset Sprint-koodilla luetaan levymyynneiksi. Yhtiö on nimittäin maksanut ilmaiseksi tarjoamistaan albumilatauksista. 4:44 tullaan julkaisemaan lähiaikoina myös Apple Musicissa ja iTunesissa.

Vastaavasti alkuun ainoastaan Tida-palvelussa julkaistu Beyoncen Lemonade rikkoi platinalevyn rajan vasta kuukausi julkaisun jälkeen. Platinalevyn rajan ovat tänä vuonna julkaistuista levyistä myös Kendrick Lamarin DAMN. ja Ed Sheeranin ÷. Kummankin levyn tapauksessa raja rikkoontui noin kuukaudessa.