Tutkimus vahvisti: Liikunta auttaa ahdistuneisuuteen

Lifestyle Terveys · Terhi Piiroinen

Ahdistus on osa ihmisen normaalia elämää. Tunne saattaa kuitenkin muuttua joillakin henkilöillä liialliseksi, jolloin kyseessä on mielenterveyden häiriö. Ahdistuneisuushäiriötä voi ehkäistä ja hillitä tehokkaasti kuntosaliharjoittelun avulla.

Sports Medicine -julkaisussa on esitelty tutkimus, jonka mukaan säännöllinen kuntosaliharjoittelu vähentää stressiä ja pienentää ahdistuneisuutta.

Tutkimukseen osallistui 922 painonnostajaa, jotka kertoivat ahdistuksen vähentyneen huomattavasti säännöllisen harjoittelun avulla. Liikunnalla on jo aiemmin kerrottu olevan myönteisiä vaikutuksia mielenterveyshäiriöiden hoitamisessa, mutta nyt toteutettu tutkimus tuo mukavia uutisia myös lihaksiaan kasvattaville voimailijoille.

Juoksemisen ja pyöräilemisen on kerrottu poistavan ahdistuneisuutta tehokkaasti. Aerobinen liikunta vapauttaa aivojen proteiinituotantoa, joka puolestaan vähentää stressiä. Painonnostolla on samankaltaisia vaikutuksia, mutta kuntosaleilla käyminen voi olla myös sosiaalinen tapahtuma. Lisäksi onnistumisen tunne lisää kehon mielihyvähormoneja.

Uusimmat