Näin kasvatat lapsesta optimistisemman – menestyy paremmin elämässään

Viihdeuutiset · Terhi Piiroinen

Psykologiaa tutkivat tiedemiehet ovat todistaneet, että mikäli ihminen on optimistinen ja uskoo aina elämän valoisamman puolen voittoon, on hän onnellisempi kuin pessimistisellä elämänasenteella varustetut ihmiset. Kuinka sitten saisimme kasvatettua lapsistamme realistisia optimisteja?

Elämässä ei riitä, että on pelkästään myönteisesti kaikkiin asioihin suhtautuva. Ihmisten tulee olla myös rationaalisesti ajattelevia, jotta heidän olettamuksensa ja uskonsa eivät perustu pelkkiin unelmiin. Optimistit löytävät hyviä puolia kaikista elämän asetelmista. Lapsille on hyvä opettaa, että asioita ei kannata aina nähdä synkässä valossa.

Lapsen optimistisuutta on mahdollista kehittää. Mikäli jälkikasvu on erityisen kiinnostunut esimerkiksi lentokoneista, kannattaa hänet viedä katselemaan lentokentän toimintaa ja tukea lapsen mielenkiintoa. Lapsen kuullen on myös hyvä kertoa, mistä asioista on kiitollinen. Kiitollisuutta voi syntyä pienistä asioista. Huomauta jälkikasvulle: ”Onneksi ei ole liikenneruuhkaa!”, tai: ”Ihanaa, kun halaat minua!”.

MIkäli lapsen kanssa kuitenkin joutuu keskelle pahinta liikenneruuhkaa, voi tilanteen kääntää optimistiseen suuntaan. Tenavien kuullen ei kannata sadatella tai manata muita autoilijoita ja liikenteen tilannetta. Asialle ei voi mitään. Sen sijaan lapselle voi sanoa, että: ”Me olemme todella jumissa liikenneruuhkassa, mutta onpa kivaa saada enemmän yhteistä aikaa! Mitä voisimme tehdä viikonloppuna?”.

Realistiset optimistit myös menestyvät elämässään muita todennäköisemmin. He jättävät saavutuksissaan taakseen niin pessimistit kuin yltiöoptimistitkin. Tällaiset ihmiset osaavat katsoa elämän onnea eri näkökulmista siten, että tietävät mikä heidän elämässään on mahdollista ja mikä ei. Lähde lapsen kanssa tekemään hyväntekeväisyyttä ja jätä ikävistä asioista kertovat televisiouutiset väliin, PureWow vinkkaa. Myönteinen elämänasenne saa ihmisen hyväntuulisemmaksi ja auttaa voimaan paremmin.