YLE ja Iltalehti uutisoivat aprillipilan faktana – saivat langettavat tuomiot

Viihdeuutiset · Stara.fi

Julkisen sanan neuvosto on tänään antanut langettavat tuomiot Yleisradiolle ja Iltalehdelle, jotka julkaisivat taannoin venäläisen aprillipilan totena. Molemmat uutisoivat puna-armeijan kouluttaneen hirviä taistelutarkoituksiin. Perättömät uutiset paljastanut Päivä Lehti -verkkomedia ilmoitti asiasta molemmille, mutta kumpikaan ei ole korjannut virheitään.

Julkisen sanan neuvosto on antanut molemmille langettavat tuomiota muun muassa perättömästä uutisoinnista. Yleisradion ja Iltalehden todettiin rikkoneen useita journalistin ohjeiden kohtia. Mediat eivät muun muassa pyrkineet totuudenmukaiseen tiedonvälittämiseen, eivät tarkistaneet tietojaan mahdollisimman hyvin, eivät erottaneet tosiasioita sepitteellisestä aineistosta eivätkä korjanneet olennaista asiavirhettä sen paljastuttua Päivän Lehden artikkelissa.

– Päivän Lehti aloitti molempien arvostettujen valtamedioiden tiukan painostamisen, jotta ne korjaisivat artikkelit asianmukaisesti JSN:n edellyttämällä tavalla. Väärää tietoa oli kuitenkin lähes mahdotonta saada oikaistua, valeuutiset paljastaneen Päivä Lehden päätoimittaja Kari Kallonen kertoo.

Julkisen sanan neuvosto julkaisi tänään tiedotteen, jossa se kritisoi Yleisradion ja Iltalehden journalistista uutistoimintaa poikkeuksellisen tiukoin sanakääntein.

– Journalistin ohjeiden mukaan tiedotusvälineiden on itse varmistettava, että niiden julkaisemat jutut ovat totuudenmukaisia. Jos jonkin jutun uskottavuus ja lähteet on perustellusti kyseenalaistettu, tiedotusväline ei voi jäädä odottamaan, että joku muu todistaa jutun vääräksi. Sepitteellisten uutisten lähdekritiikitön julkaiseminen ja niiden puutteellinen korjaaminen murentavat tiedotusvälineen ja koko journalismin uskottavuutta, neuvosto toteaa.

Yleisradio ja Iltalehti saavat kovaa kritiikkiä perättömien uutistensa julkaisemisen lisäksi myös puutteellisesta virheiden korjaamisesta, sillä artikkelit sisältävät yhä edelleen väittämiä, jotka perustuvat ainoastaan venäläiseen aprillipilaan.

– Yle ei oikaisupyynnöstä huolimatta korjannut juttuaan riittävästi. Alkuperäistä 26.6.2017 ilmestynyttä juttua oli korjattu ainoastaan yhden hirviin liittymättömän kuvatekstin osalta. Lisäksi sitä on täydennetty maininnalla, jonka mukaan juttu perustui ”verkkolähteisiin”. Tätä ei voi pitää riittävänä korjauksena, kun juttu perustui aprillipilaan, neuvosto perustelee.

– Sekä Ylen että Iltalehden jutuissa on edelleen aprillipilaa varten keksittyjä sepitteellisiä yksityiskohtia, kuten Ylen väite, jonka mukaan hirviä varten laadittiin oma ohjesääntö ja Iltalehden viittaukset täysin fiktiiviseen Volossovan eläintarha 3:een ja sen johtajaan Mihail Gluhoviin, Julkisen sanan neuvosto toteaa tiedotteessaan.

Stara ja Päivän Lehti kuuluvat samaan konserniin. Molemmat noudattavat journalistin ohjeita, mutta eivät ole Julkisen sanan neuvoston jäseniä.

Uusimmat