H&M:n moka tulee kalliiksi – supertähti lopetti yhteistyön rasismikohun vuoksi

Viihdeuutiset · Terhi Piiroinen

Kerroimme eilen ruotsalaisen vaatekauppajäti H&M:n tekemästä nolosta mainoskuvavirheestä, jossa tummaihoinen poika oli pukeutunut vihreään huppariin. Hupparissa luki: ”Viidakon viilein apina”. Nyt suosikkiartisti The Weeknd on päättänyt boikotoida vaateketjua näyttävästi.

Yritykset saavat nykyisin ennätyksellisen nopeasti lokaa niskaan somekohujen myötä. Tuorein esimerkki liittyy suositun vaatekauppaketju H&M:n mainokseen, joka on tuomittu rasistisena ympäri maailmaa. Yksi kuvasta syvästi loukkaantuneista on tummaihoinen kanadalaisräppäri The Weeknd.

– Heräsin tänä aamuna shokissa ja myötähäpeässä tämän kuvan takia. Olen syvästi loukkaantunut, enkä aio työskennellä enää koskaan H&M-kauppaketjun kanssa, mies tylytti Twitterissä.

The Weekndin nimeä kantava miesten mallisto on ollut myynnissä H&M:ssa. Räppäri on ollut mukana malliston suunnittelussa, mutta lopettaa yhteistyön kohun myötä. H&M poisti kuvat nopeasti verkkosivuiltaan someraivon repeämisen jälkeen ja pyysi anteeksi kaikilta, joita kuvat loukkasivat.