Näin ehkäiset päänsärkyä luonnollisin menetelmin

Lifestyle Terveys · Terhi Piiroinen

Päänsärky voi olla vihlovaa, jomottavaa tai painostavaa. Maailman terveysjärjestön mukaan puolet ihmisistä kärsii päänsärkyä vähintään kerran vuodessa. Noin 90 prosenttia ihmisistä kokee päänsärkyä vähintään kerran elämässään. Päänsärkyä voi lievittää myös muilla konsteilla kuin päänsärkylääkkeillä.

Osa päänsärkylääkkeistä vaikuttaa ikävästi vatsan ja suoliston hyvinvointiin. Toisinaan kipua voi lievittää luonnollisilla tavoilla, kuten juomalla vettä runsaasti. Kehon nestehukka on yksi yleisimmistä syistä päänsärkyyn. Neste parantaa verenkiertoa ja siten hapen kulkeutumista aivoihin. Myös magnesiumin puute aiheuttaa päänsärkyjä ja migreeniä. Magnesium on myös mukana säätelemässä hermojen toimintaa, verensokeria ja verenpainetta.

Magnesiumia voi nauttia lisäravinteena, joka auttaa myös nukkumaan paremmin. Hyvät yöunet ovatkin yksi päänsäryn luonnollisista ehkäisijöistä. Univelka saa pään jyskyttämään ja tuntumaan raskaalta. Päänsärkyä voi parantaa myös yrteillä, joista tehokkain lienee reunuspietaryrtti, eli reunuspäivänkakkara. Vuonna 2005 toteutetun tutkimuksen mukaan reunuspietaryrttiä käyttäneiden migreenipotilaiden kohtaukset vähenivät viidestä päänsärkykohtauksesta kahteen kuukaudessa, Men’s Health uutisoi.

Osa ruoka-aineista ja juomista voi aiheuttaa päänsärkyä. Yleisimmät päänsärkyä aiheuttavat ovat punaviini, suklaa, tumma olut ja ikääntyneet juustot. Mikäli tietää, että punaviini aiheuttaa lähes poikkeuksetta päänsärkyä, tulisi sen juomista välttää. Mikäli päänsärky on hoidoista ja lääkkeistä huolimatta häiritsevää, kannattaa asiasta käydä keskustelemassa lääkärin vastaanotolla.

Uusimmat