Pidä suolistosta hyvää huolta – näin saat tärkeitä probiootteja ruoasta

Lifestyle Ruoka Terveys · Terhi Piiroinen

Ihmisen suolisto on koko hyvinvointia määrittelevä tehdas, jonka mikrobistot vaikuttavat terveyteen. Probiootit ovat ruoansultatuskanavan parhaita kavereita, ja niitä on mahdollista saada elimistöön sekä lisäravinteen että tavallisen ruoan muodossa.

Men’s Health on nyt listannut luonnollisia probiootteja, joita nauttimalla voi tasapainottaa suolistomikrobistoa. Probiooteilla on todettu olevan vaikutusta allergioihin, vastustuskykyyn ja jopa ahdistukseen ja masennukseen. Kuitupitoinen ruokavalio vaikuttaa myönteisesti suoliston toimintaan, mutta vielä paremman hyvinvoinnin saa probioottien avulla.

Korealainen hapankaali kimchi on yksi maailman suosituimmista probioottiruoista. Se soveltuu erinomaisesti esimerkiksi liharuokien kanssa nautittavaksi. Tietenkin tavallinen hapankaali edistää ruoansulatuskanavien toimintaa yhtä mainiosti. Kannattaa myös lisätä ruokavalioon kreikkalaista jugurttia, jossa ei ole lisättyä sokeria.

Ravintoterapeutit suosittelevat lautaselle myös säilöttyjä kurkkuja, sokerisesta teestä käymisteitse valmistettua kombutsaa, soijapavuista fermentoitua tempeä tai misoa. Tiibetiläinen kefiiri on myös erinomainen valinta vatsaongelmista kärsiville, sillä sen väitetään pidentävän ihmisten elinikää säännöllisesti nautittuna. Suolistosta kannattaa pitää erinomaista huolta, sillä sen on kerrottu säätelevän ihmisen elimistön hyvinvointia jopa aivoja enemmän.

Uusimmat