Jokaisella on oma perusaineenvaihdunta – näin sitä voi tehostaa!

Fitness Lifestyle Ruoka Terveys Viihdeuutiset · Annukka Heikkilä

Jokaisella ihmisellä on erilainen aineenvaihdunta. Aineenvaihdunta koostuu kolmesta eri osa-alueesta, joita ovat elintoimintojen kuluttama energia, levossa ja pienessä arkipäiväisessä liikkeessä ja hereillä kulutettu energia sekä liikunnan avulla kulutettu energia.

Ihmiset, joiden levossa kuluttaman energian määrä on suuri, saavat yleensä syödä hieman enemmän kaloreita päivän aikana ilman painonnousua. Omaan energian kulutukseen ja aineenvaihduntaan pystyy kuitenkin pienillä asioilla vaikuttamaan päivän aikana.

Women’s Health -sivuston mukaan aineenvaihduntaa pystyy tehostamaan esimerkiksi ruokavaliolla.

Proteiinipitoinen ruokavalio lisää levossa poltettujen kalorien määrää, koska lihan sulattaminen vie ihmiseltä enemmän energiaa kuin rasvan tai hiilihydraattien sulattaminen.

Aineenvaihdunta kannattaa myös pitää käynnissä syömällä riittävästi ja säännöllisesti tasapainoisia aterioita. Korkeasykkeiset ja lyhytkestoiset HIIT-treenit auttavat myös tehostamaan aineenvaihduntaa ja polttavat kehosta energiaa pitkään myös treenin jälkeenkin.

Uusimmat