Suomen bussikartellista jättituomiot – yhtiöille lähes 9 miljoonan lasku

Viihdeuutiset · Stara.fi

Korkein hallinto-oikeus on määrännyt lähes yhdeksän miljoonan euron seuraamusmaksut bussikartelliasiassa. Tuomioistuimen mukaan Matkahuolto ja useat bussiyhtiöt olivat suunnitelmallisesti estäneet bussimarkkinoiden avautumista kilpailulle ja aiheuttaneet haittaa kuluttajille.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto teki tammikuussa 2016 markkinaoikeudelle esityksen yhteensä yli 30 miljoonan euron seuraamusmaksun määräämiseksi linja-autoyhtiöille, Linja-autoliitolle ja Matkahuollolle. Yritykset pyrkivät yhdessä estämään markkinoiden avautumista ja uusien kilpailijoiden markkinoille pääsyä.

Kartellin osapuolet sulkivat uudet reittiliikennelupavuorot Matkahuollon aikataulu- ja lipunmyyntipalvelujen sekä pakettien kuljetuspalvelujen ulkopuolelle. Markkinaoikeus katsoi joulukuussa 2017, että nimetyt tahot olivat syyllistyneet kartelliin ja määräsi kunkin niistä maksamaan seuraamusmaksuna 100 000 euroa kielletystä kilpailun rajoittamisesta.

Tänään korkein hallinto-oikeus on korottanut seuraamusmaksuja erittäin merkittävästi. Sen mukaan kilpailunrikkomuksella on suunnitelmallisesti estetty ja viivästytetty bussimarkkinoiden avautumista kilpailulle. Tuomioistuimen mukaan menettelyä voidaan pitää erityisen haitallisena ja vakavana rikkomuksena, koska kartelli on aiheuttanut haittaa kuluttajille heikentyneenä hinta- ja laatukilpailuna.

Korkein hallinto-oikeus määräsi seuraamusmaksuja yhteensä 8,9 miljoonaa euroa, jotka jakautuivat seuraavasti: Matkahuolto 4 300 000 euroa, Länsilinjat 100 000 euroa, Pohjolan Matka 300 000 euroa, Pohjolan Liikenne/VR 300 000 euroa, Koiviston Auto 2 300 000 euroa, Vainion Liikenne 500 000 euroa, Savonlinja 400 000 euroa, Väinö Paunu 600 000 euroa ja Linja-autoliitto 100 000 euroa.

– Päätös osoittaa, että lainsäädäntö ei vielä tällä hetkellä mahdollista riittävän korkeaa seuraamusmaksutasoa suhteessa kartellien vahingollisuuteen, eikä se ehkäise kartelleja riittävästi, Kilpailu- ja kuluttajaviraston pääjohtaja Kirsi Leivo kertoo.