Veikkauksen pelimainonta kuohuttaa – onko tarkoitus lisätä vai vähentää pelihaittoja?

Viihdeuutiset · Stara.fi

Suomessa on Euroopan unionin poikkeusluvalla pelimarkkinoiden monopoli, joka perustuu Veikkauksen tarkoitukseen ehkäistä peliongelmia. Tilastollisesti on käynyt kuitenkin päinvastoin, sillä monopolista huolimatta suomalaisten peliongelmat ovat Euroopan kärkitasoa. Viime aikoina on noussut kohu erityisesti Veikkauksen aktiivisesta pelimainonnasta.

Suomalaisten peliongelmista valtaosa johtuu Peluurin raporttien mukaan hedelmäpeleistä, jotka vievät erityisesti nuorten miesten ja iäkkäiden naisten säästöt ja johtavat usein myös pikavippikierteeseen. Veikkaus on vastannut kritiikkiin ilmoittamalla vähentävänsä 3.000 peliautomaattia, mikä on kuitenkin vain murto-osa kaikista 18.500 nykyisestä pelikoneesta. Lisäksi Veikkaus on ilmoittanut ottavansa käyttöön pelaajien tunnistautumisen.

Samaan aikaan on noussut esiin myös pelimonopolin lakkauttamisesta ja Suomen siirtymisestä monissa muissa maissa menestyksekkäästi käytössä olevaan lisenssijärjestelmään. Esimerkiksi Ruotsissa pelimonopoli lakkautettiin ja maa siirtyi käyttämään lisenssijärjestelmää, jonka avulla voidaan ottaa käyttöön merkittävästi Veikkauksen järjestelmiä tarkemmat tekniset järjestelmät ongelmapelaamisen estämiseksi. Vastuullinen pelaaminen on siis lisenssijärjestelmässä tärkeässä asemassa.

Lisäksi lisenssijärjestelmässä sääntöjä rikkovia yrityksiä rangaistaan jopa miljoonien sakoilla. Näin on tehty myös Ruotsissa, jossa esimerkiksi kansainvälinen peliyhtiö joutui maksamaan noin kahden miljoonan euron sakot. Tämän hetkisten tietojen mukaan Ruotsissa monopolin purkaminen on lisännyt merkittävästi yhteiskunnan saamia rahoja, sillä lisenssijärjestelmä on tuottamassa odotetun 180 miljoonan euron sijaan jopa 350 miljoonaa euroa vuodessa.