Analyysi: Black Fridayn keinotekoisten alennusten määrä kasvoi

Lifestyle · Terhi Piiroinen

Hintavertailupalvelu Hintaoppaan datan perusteella Black Friday -alennukset kasvoivat tänä vuonna. Samalla myös keinotekoisten alennusten määrä kasvoi edellisvuosista. Noin neljäsosalla tuotteita hinta nousi Black Fridayn ajaksi.

– Lukujen valossa meillä oli paras Black Friday koskaan. Samaan aikaan olemme kuitenkin saavuttaneet myös uuden ennätyksen keinotekoisten alennusten määrässä. Alennukset voivat näyttää siis erityisen hyviltä juuri siksi, että hintoja on pumpattu juuri alennusmyyntien alla, kertoo Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.

– Jotta saisimme hidastettua keinotekoisten alennusten kasvua ja taattua aidosti hyvät alennukset, niin meille on äärimmäisen tärkeää saada kuluttajat ymmärtämään, etteivät alennukset aina ole välttämättä niin hyviä, miltä ne vaikuttavat. Myös kaupat, jotka tekevät tätä, pitäisi saada ymmärtämään, miten vahingollista tämä on. Keinotekoiset alennukset voivat heikentää ihmisten luottamusta alennusmyynteihin.

Hintaoppaan mukaan perjantain suosituimmaksi tuotteeksi nousi Sony PlayStation 5 -pelikonsoli. Toiseksi suosituin tuote oli Apple AirPods Pro -kuulokkeet ja kolmanneksi suosituin Polar Ignite 2 -urheilukello. Parhaassa alennuksessa olivat tänä vuonna NHL 21 (PS4) -konsolipeli, Nespresso Vertuo Next -espressokone ja Samsung C24RG50 24″ -näyttö.