Perjantaina vietettiin Yhdysvalloista Suomeen rantautunutta Black Friday -päivää, jolloin kaupat täyttyvät erilaisita tarjouksista joulusesongin alkaessa. Maksupalvelu Klarna on kertonut tiedotteessaan verkkokauppojen myynnin nousseen räjähdysmäisesti perjantaina. Verkkokauppojen myynti kasvoi Black Fridayn ensimmäisen tunnin aikana jopa 1 322 prosenttia tavalliseen ostopäivään verrattuna.
Eniten suomalaiset ostivat Klarnan mukaan verkosta perjantaina kello 21. Silloin verkko-ostoksia tehtiin 489 prosenttia enemmän kuin vastaavaan kellonaikaan normaalina ostopäivänä. Suomalaiset ostivat Black Weekinä tunnetun viikon aikana innokkaimmin lapsille suunnattuja tuotteita, elektroniikkaa sekä kauneuden ja terveyden tuotteita.
18-40 -vuotiaat ostivat erityisesti kauneus- ja terveystuotteita, 41-56 -vuotiaat koruja ja yli 57-vuotiaat viihdettä. Eniten verkko-ostoksia tehtiin Suomessa Lapissa. Maanantaista torstaihin myynti kasvoi Suomessa 12 prosenttia viime vuoden Black Weekiin verrattuna. Klarnan ostotiedot kattavat 40 prosenttia Pohjoismaiden verkkokaupasta.
Voit lukea Starassa myös lisää tähän kyseiseen artikkeliin liittyvistä aiheista, kuten Black Friday tai laajemmin aihealueesta Viihdeuutiset.