Sääntö-Suomi iski – potkukelkkakaista jäi haaveeksi

Viihdeuutiset · Terhi Piiroinen

Kerroimme aiemmin, että Pellon kunta ehdotti Lapin ELY-keskukselle, että valtatie 21:n viereistä kevyen liikenteen väylää hiekoitettaisiin vain osittain. Tällä mahdollistettaisiin oma kaista potkukelkka- ja pulkkaliikenteelle. Maaseutupitäjissä liikutaan talvisaikaan potkukelkoilla, ja Pello on profiloitunut Suomen potkukelkkakunnaksi.

Valitettavasti mahtava idea on jäämässä byrokratian jalkoihin. Lapin ELY-keskuksen kunnossapitoyksikkö suhtautuu esitykseen kielteisesti, koska tällöin kysymykseen nousevat vastuu- ja vahingonkorvausasiat. Väyläviraston kannanotossa todetaan, että laki mahdollistaa väylien hoidon ilman liukkaudentorjuntaa, mutta asia pitää olla liikennemerkein osoitettu. Väyläviraston mielestä käytäntö tulee olla valtakunnallinen, ja vahingonkorvausasioiden ohella myös tästä syystä Väylävirasto suhtautuu Pellon kunnan esitykseen kielteisesti.

– Päätös oli odotettu ja ennakoitavissa. Lapin ELYn johtohan otti jo kielteisen kannan esityksestä uutisoitaessa. Toiki ymmärrän tuon vastuuajattelun, mutta toisaalta se tuntuu ylimitoitetulta kun esimerkiksi Pellossa Nivanpään kevyenliikenteen väylällä on joka kesä pyöräilijöille hengenvaarallisia halkeamia. Niiden vastuista vapaudutaan pystyttämällä liikennemerkkejä. Miksi varoitusmerkit eivät toimisi myös potkukelkkakaistoille?, ihmettelee kunnanjohtaja Eero Ylitalo

Pellon kunta on jakanut vuosina 2019 ja 2020 kuntaan muuttaneille talouksille yhteensä noin 200 potkukelkkaa. Potkukelkka on näppärä kulkuväline talvisiin olosuhteisiin ja samalla saa tehokasta liikuntaa. Potkukelkoilla kulkevat erityisesti vanhemman ikäluokan väki, mutta paluu juurille ja maalle on aiheuttanut sen, että myös yhä useampi nuori on ottanut kulkupelin omakseen. Voidaan puhua potkukelkan uudesta tulemisesta.

Pellon kunta esitti, että hiekoittamaton kaista lisäisi kaikenikäisten hyötyliikuntaa myös talvisaikaan. Osahiekoitus olisi kunnan mukaan myös ympäristöteko, koska hiekoitus ja keväisin tehtävä puhdistus vaatisivat vähemmän resursseja. Hiekoittamaton osa olisi myös keväällä aikaisemmin rullaluistelijoiden ja pyöräilijöiden käytettävissä.

Sääntö-Suomi sanoo: ”Ei”.