Tasoristeys voi olla salakavala – onnettomuuden syynä usein liika nopeus ja riskinotto

Autot Viihdeuutiset · Tim Isokivi

Tuttuakin tasoristeystä kannattaa aina lähestyä varoen, muistuttaa Liikenneturva. Suomen rataverkon yhteensä 2 600 noin joka neljäs on varustettu varoituslaitteella. Vartioimattomissa ja puomittomissa risteyksissä lähestyvästä junasta ei varoiteta.

Liikenneturvan mukaan lähes kaikki sen kyselyyn vastanneet tiesivät, kuinka tasoristeyksessä tulee toimia. Silti vousittain tapahtuu 16-25 tasoristeysonnettomuutta, joissa kuolee keskimäärin viisi ja loukkaantuu vakavasti kaksi ihmistä. Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu kokeneelle kuljettajalle, tutussa ympäristössä, päiväsaikaan ja hyvällä säällä.

Tasoristeysonnettomuuden syynä on usein liian suuri lähestymisnopeus ja tietoinen riskinotto, kuten stop-merkin noudattamatta jättämienn. Risteystä lähestyviä neuvotaankin alentamaan nopeutta, pysähtymään tarvittaessa, noudattamaan pysähtymismerkkiä ja varmistamaan hyvin, ettei junaa ole tulossa. Vastuu radan turvallisesta ylittämisestä on ylittäjällä.