Alko: Näin alkoholivero vaikuttaa tuotteen hintaan

Ruoka · Tim Isokivi

Alkon toukokuun litramyynti oli samalla tasolla kuin viime vuoden samana ajankohtana. Viinien myynti pysyi suunnitteen samana, kun taas väkevien, panimotuotteiden ja alkoholittomien myynti laski hieman.

Alko avasi samalla hinnoittelunsa perusteita ja myyntikatettaan. Myyntikatteen kerrotaan olevan keskimäärin 17 prosenttia. Sillä Alko kustantaa muun muassa myymälöiden ylläpidon, palkat sekä hankinta- ja laaduntalvontakulut.

Alkon valikoima- ja hankintajohtaja Anu Koskinen kertoo alkoholijuomaveron muodostavan Suomessa ison osan hinnasta. Esimerkiksi 25 euron väkevän, 40-prosenttisen juoman hinnasta noin 19 euroa on veroa. Kymmenen euron viinissä veron osuus on noin viisi euroa, kolmen euron oluessa noin 1,50 euroa.

Alkoholivero määräytyy väkevissä ja oluissa alkoholiprosentin mukaan. Veron määrä on sitä suurempi, mitä isompi alkoholiprosentti on. Koskisen mukaan sille on syynsä.

– Alkoholi ei ole mikä tahansa elintarvike tai hyödyke maitolitran tapaan. Alkoholi aiheuttaa yhteiskunnalle kustannuksia ja yksilölle terveyshaittoja. Alkoholin hinta on tutkimusten mukaan saatavuuden ohella keskeinen keino vähentää alkoholihaittoja, Koskinen kertoo.