Someilmiöllä synkkä puoli – ihmiset ajautuvat vararikkoon

Viihdeuutiset · Annukka Heikkilä

Tunnetut julkisuuden henkilöt ovat jo pitkään vannoneet manifestoimisen nimeen. Muun muassa supertähti Bebe Rexha on kertonut, että uskoo onnistumistensa johtuvan taulusta, johon hän on kirjoittanut ja kuvittanut kaiken mitä hän elämältään haluaa. Myös Oprah on kertonut uskovansa manifestoimiseen.

Manifestoiminen on myös sosiaalisessa mediassa kasvava trendi ja yhä useampi kanava perustuu siihen, että ihmisiä opastetaan houkuttelemaan luokseen kaikki haluamansa asiat elämässä. Esimerkiksi onnekkaan tytön metodissa nojataan vetovoiman lakiin ja uskotaan, että lähes harhaisen optimistisella ja positiivisella ajattelulla ihminen vetää puoleensa haluamiaan asioita.

Nyt tutkimus on osoittanut, että manifestoimiseen uskomisella on myös negatiivisia vaikutuksia. Daily Mail -sivusto kertoo tutkimuksesta, jossa huomattiin, että useat vararikkoon ajautuneet ja konkurssin tehneet ihmiset ovat harjoittaneet manifestointia. Tutkijat huomasivat manifestoimisen ja konkurssin tehneiden ihmisten välillä olevan selvän yhteyden.

Manifestointiin uskovat yrittäjät tekivät suurimmalla todennäköisyydellä sellaisia päätöksiä, joissa oli suuret riskit epäonnistumiseen. Manifestoimisen vuoksi he uskoivat optimistisemmin siihen, että asiat tulevat järjestymään heidän haluamallaan tavalla. Tämä johti siihen, että he arvioivat väärin päätöksiä tehdessään onnistumisen mahdollisuudet.