Selvitys: Suomalaisilla opettajilla alemmuuskompleksi – mikä neuvoksi?

Lifestyle · Terhi Piiroinen

Suomessa toimiva Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry toteutti kyselyn jäsenistölleen liittyen opettajien ammattitaidon ja työn arvostamiseen. Tulokset ovat karua luettavaa ja peilaa Suomen koulumaailman pahoinvointia. Vain 10 prosenttia opettajista on täysin ja 22 prosenttia osittain samaa mieltä siitä, että hänen ammattitaitoaan ja työtään arvostetaan yhteiskunnassa.

– Tulos on äärimmäisen huolestuttava. Arvostus ei opettajien mielestä nyt näy palkkauksessa, resursseissa eikä siinä, kuinka heidät otetaan mukaan omaa alaa koskevaan keskusteluun. Jatkuvat uudistukset rahoitusleikkauksineen ja irrallisten hankkeiden liiallinen määrä ovat kuormittaneet jo pitkään, OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto sanoo ja vetoaa päättäjiin ammattikunnan ja koko koululaitoksen tilanteen parantamiseksi.

Kyselyyn vastasi yli 2.200 eri koulutusasteilla työskentelevää opettajaa. Positiivista kyselyn tuloksissa oli se, että työssään opettajat tuntevat tulevansa kuulluksi ja pääsevänsä vaikuttamaan. Kolme neljästä vastaajasta oli täysin tai jokseenkin samaa mieltä siitä, että voi työssään käyttää parhaaksi arvioimiaan pedagogisia menetelmiä. Kyselytuloksia voi tarkastella täällä.