Maailmalla riehuu parhaillaan useita koronan virusmuunnoksia. Nyt Belgiasta on kantautunut traaginen uutinen vanhuksesta, joka kuoli sairastuttuaan kahteen koronavarianttiin samanaikaisesti. Tutkijoiden mukaan kyseessä saattaa olla vähätelty ilmiö.
90-vuotias rokottamaton nainen toimitettiin maaliskuussa Aalsissa sijaitsevaan sairaalaan, jossa hänellä todettiin koronatartunta. Naisen happitaso oli The Guardian -lehden mukaan alkuun hyvä, mutta hänen kuntonsa heikkeni nopeasti. Viisi päivää myöhemmin kuolleen naisen huomattiin kantaneen sekä koronaviruksen alfa- että beeta-variantteja.
Molekyylibiologi Anne Vankeerberghenin mukaan nainen sai virusmuunnokset todennäköisesti kahdelta eri henkilöltä. Vastaavia julkaistuja tapauksia ei toistaiseksi tiedetä, mutta Vankeerberghen keroo niitä saattaneen olla enemmänkin. Koronaviruksen alfa-muunnos tunnettiin aikaisemmin brittivarianttina, beeta-muunnos puolestaan Etelä-Afrikan varianttina.
Voit lisätä Staran Googlen ensisijaiseksi lähteeksi klikkaamalla tästä ja ruksittamalla laatikon. Voit myös lukea lisää tähän artikkeliin liittyvistä teemoista ja aiheista, kuten Belgia, koronavirus, lääkäri, sairaala tai laajemmin samasta aihealueesta Terveys, Uutiset -osioistamme.