Kaupat haluavat lähestymiskiellon hankalille asiakkaille – toimii jo Ruotsissa

Ohhoh! · Terhi Piiroinen

Kaupan liitto ja Suomen Yrittäjät haluavat kaupoille mahdollisuuden hakea lähestymiskieltoa toistuvasti häiritseville asiakkaille. Ruotsissa kaupan yrityslähestymiskielto on ollut voimassa runsaan vuoden. Kaupan liiton mukaan kokemukset ovat olleet pääasiassa myönteisiä ja kolme neljästä kiellon saaneista on noudattanut oikeuden määräystä.

– Väkivallan uhka ja häiriökäyttäytyminen ovat ikävä kyllä kauppojen arkipäivää, ja kauppa tarvitsee keinoja puuttua haastaviin tilanteisiin. Huomionarvoista myös on, että väkivallan uhka ei aina liity varastamiseen, mutta varkauksien yhteydessä väkivaltaa ollaan valmiita käyttämään hyvinkin herkästi, Kaupan liiton johtava asiantuntija Terhi Kuljukka-Rabb huomauttaa.

Yrityslähestymiskielto voisi pitkälti vastata yksityishenkilön hakemaa lähestymiskieltoa, mutta hakijana toimisi yritys. Kiellon määräämisen edellytykset määriteltäisiin laissa. Kyse on eräänlaisesta porttikiellosta, jonka käräjäoikeus määrää. Poliisi voisi asettaa väliaikaisen pääsykiellon oikeuskäsittelyn ajaksi ja kiellon rikkomisesta seuraa rangaistus.

Suomessa voi olla henkilöitä, jotka ovat tuttuja kaupan turvallisuushenkilökunnalle. Heitä pidetään silmällä tai estetään pääsy tarvittaessa, mikäli henkilö tuottaa häiriötä tai vaarana on, että henkilö syyllistyy kaupan omaisuuteen tai esimerkiksi henkilökunnan henkeen, terveyteen tai vapauteen kohdistuvaan rikokseen. Ruotsissa sääntelyä ollaan ulottamassa seuraavaksi uimahalleihin ja kirjastoihin. Lain säätämisen kanssa tulee olla tarkka, että ihmisten perustuslaillisia oikeuksia ei oteta pois heppoisin perustein ja asiassa tulee todistaa, että mikään muu olemassa oleva rajoituskeino ei tehoa kuin pääsyn kokonaisvaltainen evääminen.