Hätäkeskuslaitos vastaanotti vuonna 2024 keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Vaikka suuri osa ilmoituksista oli aiheellisia, mahtui mukaan myös turhia puheluita. Päivittäisistä ilmoituksista keskimäärin 1 600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle.
Hätäkeskukset vastaanottivat viime vuonna yhteensä 568 500 hätäkeskukselle kuulumatonta ilmoitusta. Määrässä oli selkeää laskua, sillä vuonna 2023 virheellisiä ilmoituksia tuli 815 420 kappaletta. Virheellisistä ilmoituksista ilkivaltaisten ja asiattomien ilmoitusten osuus oli viime vuonna 29 680.
– Olemme tyytyväisiä, että asiattomien ja ilkivaltaisten ilmoitusten määrä on ollut laskusuunnassa koko seitsemän vuoden tarkastelujakson ajan. Määrä on silti edelleen suuri, ja jokainen turha ilmoitus voi viivästyttää todellisessa hädässä olevan ihmisen avunsaantia, kertoo Hätäkeskuslaitoksen laatupäällikkö Emma Paasonen tiedotteessa.
Hätäilmoituksiin vastattiin vuonna 2024 keskimäärin 7 sekunnissa. Syksyllä toteutetun kyselyn perusteella asiakastyytyväisyys hätänumeroa kohtaan on korkealla tasolla. Vastaajista 93 prosenttia koki saaneensa tarvitsemaansa apua.
Kaiken kaikkiaan hätäkeskuksissa käsiteltiin viime vuonna noin 2 792 600 hätäilmoitusta. Kokonaismäärä laski vuodesta 2023, sillä Android-puhelimissa automaattisia hätäilmoituksia tehnyt vika saatiin korjattua.