Lonkeron myynti romahti: ”Sään vaikutusta suurempi lasku”

Ruoka Viihdeuutiset · Tim Isokivi

Panimotuotteiden kokonaismyynti laski Suomessa kevään ja alkukesän aikana edellisvuoteen verrattuna. Panimoliiton mukaan panimojuomia myytiin huhtikuun ja kesäkuun välisenä aikana yhteensä 231,9 miljoonaa litraa. Määrä oli 4,2 prosenttia pienempi kuin vuoden 2024 vastaavana ajankohtana.

Long drink -juomia myytiin peräti 29,2 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Siidereiden myynti laski vuoden takaiseen verrattuna 15,7 prosenttia. Panimoliitto uskoo myynnin laskun johtuvan ainakin osittain alkukesän viileästä ja sateisesta säästä.

– Kesäkuussa tuli tasan vuosi täyteen alkoholilain uudistuksesta, jossa alle kahdeksan prosenttisten viinien tulo kauppoihin sallittiin. Samassa ajanjaksossa näemme kotimaisten panimotuotteiden myynnissä sään vaikutusta suurempaa laskua, kertoo Panimoliiton toimitusjohtaja Lasse Pipinen tiedotteessa.

Oluen myynnissä lasku oli pienempää. Olutta myytiin yhteensä 86,1 miljoonaa litraa, joka oli 3,5 prosenttia vähemmän kuin vuotta aikaisemmin. Virvoitusjuomien myynti sen sijaan kasvoi 3,3 miljoonalla litralla eli 3,7 prosenttia. Kyseessä oli ainoa tuoteryhmä, jossa myynti kasvoi vuoden takaisesta.