Analysoimme Alkon myyntidatan: Veneiljät juovat punaisia viinejä

Lifestyle Ruoka Kirjoittaja: , toimittaja Tietoa meistä

Alko ja TBWA\Helsinki julkaisivat kesäkampanjansa yhteydessä ensimmäistä kertaa laajan katsauksen suomalaisten paikallisiin viinimieltymyksiin. Kuppikunnat-kampanja jakoi maan yli 200 viinialueeseen viime vuoden myyntidatan perusteella.

Mainos (jatkuu alla)Mainos päättyy

Tuhansista datapisteistä koostetun kartan avulla Staran toimitus selvitti, että suomalaiset ovat kokonaisuudessaan valkoviiniväkeä, mutta alueellisia eroja löytyy runsaasti.

Toimitus perehtyi kampanjan kartan tuloksiin ja huomasi ilmiön, joka yhdistää veneilykuntia ja vesistöjen rantoja. Saaristossa ja Saimaan alueella punaviinien ja roseiden osuus on huomattavasti korkeampi verrattuna muuhun maahan.

Hanko nimettiin nyt koko Suomen rosee-pääkaupungiksi. Saimaan rannoilla myyntidata kertoo punaviinien olevan suosittuja useiden paikkakuntien mökkipöydissä. Ilmiö on kiinnostava, sillä valkoviinit näyttävät hallitsevan kokonaismyyntiä Suomessa.

Paikalliset elämäntavat näyttävät kuitenkin ohjaavan valintoja ja rannikon ja sisävesien mökki- ja veneilykulttuuri tuo pöytään punaviinin. Kuppikunnat-kartta on nähtävillä täällä.