Alkolukko vakiovarusteena olisi saattanut ehkäistä noin kolmanneksen viime vuoden henkilöautojen aiheuttamista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista, kertoo Onnettomuustietoinstituutti. Instituutin mukaan pelkkä nykyaikainen turvatekniikka ei estä päihtyneiden kuljettajien virheitä.
– Päihtynyt kuljettaja hallitsee autoaan aktiivisesti eikä turvatekniikka voi estää kuljettajan tietoisia virheitä ja riskivalintoja, kuten ylinopeutta tai vaarallisia ohituksia. Alkolukko olisi voinut estää merkittävän osan viime vuoden henkilöautojen aiheuttamista liikennekuolemista, kertoo teknologiapäällikkö Tapio Koisaari Onnettomuustietoinstituutin tiedotteessa.
Alkolukon tehokkuus on toisinaan kyseenalaistettu huumeiden vaikutuksen alla ajavien kuljettajien yleistymisen vuoksi. Onnettomuustietoinstituutin mukaan huumeita käyttäneillä on kuitenkin usein myös alkoholia veressään.
Ennakkotietojen mukaan päihtynyt henkilöauton kuljettaja on yksittäisiä tapauksia lukuun ottamatta nauttinut myös alkoholia.
– Vaikka alkolukon asentaminen kaikkiin henkilöautoihin ei olisi realismia, sen käyttöä voitaisiin huomattavasti laajentaa rattijuopumuksesta jo kiinni jääneillä, Koisaari kertoo.
Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat kaikki Suomessa kuolemaan johtaneet tieliikenneonnettomuudet. Auton tärkein turvavaruste on edelleen turvavyö.
Aktiivisista turvalaitteista tehokkain on ajonvakautus, jonka on arvioitu vähentäneen henkilöautojen kuolemaan johtaneita onnettomuuksia jopa 40 prosenttia.
Myös uudemmat aktiiviset turvalaitteet, kuten automaattijarrutus ja ajoavustimet vähentävät onnettomuuksia. Tiedotteen mukaan niiden yhteisvaikutuksesta kuolemaan johtaneita onnettomuuksia arvioidaan kuitenkin olevan noin 30 prosenttia vähemmän kuin ajonvakautusautoilla.
Voit lukea Starassa myös lisää tähän kyseiseen artikkeliin liittyvistä aiheista, kuten auto, liikenne, rattijuoppo tai laajemmin aihealueesta Autot.
PS: Lue lisää autoista Tyyliniekka.fi -verkkolehdestä.