Lukuisat hiphop-artistit ovat sisällyttäneet viime vuosina kappaleidensa sanoituksiin trendijuomien nimiä. Esimerkiksi Jay-Z kumppaneineen on riimitellyt useammassakin kappaleessa Cristal-shampanjasta.
Nyt on kuitenkin niin sanotusti toinen ääni kellossa, kun Cristalia tuottavan yrityksen johtaja on todennut, ettei brändin saama ilmainen ”mainosaika” hiphop-kappaleissa ole tervetullutta. Hän kertoi asiasta The Economist -talouslehden haastattelussa kysyttäessä hiphop-lyriikoiden vaikutuksia juoman maineeseen.
– Emme voi sille mitään. Emme voi kieltää ihmisiä ostamasta sitä. Olen varma, että Dom Perignon tai Krug myisivät mieluusti tuotteitaan heille (hiphop-väelle), hän kommentoi.
Hiphop-yhtiö Def Jamin toimitusjohtajana nykyisin toimiva rapmoguli Jay-Z ilmoitti puolestaan uutistoimisto AP:lle moisten kommenttien olevan hänen mielestään rasistisia.
– Tietooni on tullut, että Cristalin toimiusjohtaja Frederic Rouzaud näkee hiphop-kulttuurin kautta saadun huomion epätoivottuna. Näen kommentin rasistisena enkä enää tue mitään hänen tuotteitaan minkään julkaisumme, yökerhomme tai henkilökohtaisen elämäni saralla.
Samalla Jay-Z kehoittaa muitakin hiphop-tähtiä boikotoimaan suosikkijuomakseen noussutta shampanjaa ja juomaan jatkossa kilpailevien merkkien tuotteita. Hänen lisäkseen esimerkiksi hiphop-starat P.Diddy, 50 Cent ja Snoop Dogg ovat tehneet Cristalille huomattavaa markkinointia kappaleidensa sanoituksissa.
Voit halutessasi lukea Starassa myös lisää juuri tähän artikkeliin liittyvistä teemoista ja aiheista, kuten tai laajemmin tästä aihealueesta Viihdeuutiset -osioistamme.