Ultra Nate

Haastattelut · Stara.fi

Viihdelehti Stara.fi tapasi housetähti Ultra Naten Lontoossa. Dance-diiva kertoo uudesta Freak On -singlestään ja dance-musiikin vaikutuksesta elämäänsä.

Ultra Nate on dance-musiikin arvostetuimpia laulaja-laulunkirjoittajia. Vuonna 1990 hänen debyyttisinglensä It’s Over Now julkaissut Ultra on noussut vuosien saatossa myös pophittilistoille, hänet muistetaan parhaiten hiteistään Found A Cure, New Kind Of Medicine, Studio 54 -elokuvan teemakappaleesta If You Could Read My Mind sekä tanssilattioita täyttäneestä hitistään Free.

Ultra Nate on saanut viimeisimmän minihittinsä DJ Stonebridgen vokalistina. Vaikka Stonebridge Featuring Ultra Nate -nimellä viime kesänä julkaistu Freak On -kappale oli julkaisuajankohtansa kohutuimpia singlejä, se ei saavuttanut ansaitsemaansa hittistatusta. Ultra Nate ja Stonebridge saivat uuden tilaisuuden osoittaa kappaleensa hittipotentiaali, kun single julkaistiin uudelleen vuoden alussa.

– Freak On on kirkkaasti oman tuotantoni henkilökohtaisia suosikkilauluja. Sen kirjoittamisesta ja laulamisesta syntyi samanlaisia ilon- ja positiivisuudentunteita kuin aikoinaan esimerkiksi Free -hittini työstämisestä, Ultra Nate mietiskelee Lontoon Oxford Streetin tuntumassa sijaitsevan äänilevy-yhtiönsä neuvotteluhuoneen pöydän ääressä.

– Musiikin julkaisemisesta on valitettavasti tullut pikkutarkkaa liiketoimintaa. Vaikka laulu kuulostaisi takuuvarmalta hitiltä, se voi jäädä monesta syystä täysin huomiotta. Hittisinglen saaminen edellyttää nykyisin useiden eri alan ihmisten innostumista ja yhteistyötä.

– Äänilevy-yhtiön, median sekä etenkin radio- ja televisioasemien edustajien on kiinnostuttava laulusta, jotta se saa mahdollisuuden päästä esille. Suuri yleisö päättää kuitenkin aina viime kädessä, mitkä artistit ja laulut pääsevät hittilistoille. Ihmiset osoittavat mielipiteensä käteisellään, Ultra toteaa.

Mielenkiintoista yhteistyötä

Freak On -laulun työstäminen oli Ultra Naten tähänastisen uran mielenkiintoisimpia yhteistyökokemuksia. Amerikassa asuva Ultra ja ruotsalainen DJ Stonebridge kehittelivät lauluideaa aluksi puhelimitse ja se äänitettiin Montrealissa sijaitsevassa studiossa. Kappaleen alkuperäisversio löytyy Stonebridgen Can’t Get Enough -albumilta.

– Stonebridge lähetti laulun instrumentaaliversion Sydneyssa asuvalle ystävälleni, joka suositteli minua sen laulajaksi. Kun lopulta sain kappaleen kuultavakseni, aloin yhdessä Stonebridgen kanssa suunnitella sen sanoitusta. Kommunikoimme puhelimitse, Ultra nauraa.

– Meille molemmille sopivan studioajan löytyminen tuotti puolestaan omat ongelmansa. Päädyimme kompromissiratkaisuun ja tapasimme Montrealissa. Yhteistyömme sujui myös kasvotusten leppoisan rennosti. Stonebridge suhtautui avoimesti kaikkiin lauluehdotuksiini.

Ultra Nate kirjoitti Freak On -kappaleen sanoituksen useimpien laulujensa tavoin omista elämänkokemuksistaan. Hänen tavoitteenaan on kuitenkin aina yleistää sanomansa, jotta mahdollisimman erilaiset ihmiset voisivat samastua hänen sanoituksiinsa ja lauluihinsa.

– Kun alan kehittelemään sanoituksiani, mietiskelen minulle vastikään tapahtuneita asioita.

Laulunkirjoittaminen pakottaa minua analysoimaan käytöstäni, valintojani ja yleensäkin elämääni. Se avaa silmäni useiden asioiden suhteen. Se on myös parasta mahdollista terapiaa.

Musiikillisia näkemyseroja

Baltimoressa syntyneellä Ultra Natella on ollut vuosien varrella etenkin hänen uransa heittelevyyden takia ehtymättömästi laulunkirjoitusaiheita. Ultra allekirjoitti ensimmäisen levytyssopimuksensa vuonna 1990, mutta Warner Brothers -levy-yhtiön edustajat eivät ymmärtäneet hänen musiikillisia näkemyksiään.

Vaikka Ultra on pitänyt itseään alusta lähtien dance-artistina, levy-yhtiö yritti markkinoida virheellisesti ja epätoivoisesti häntä r&b-artistina.

– Minun ja ensimmäiset äänilevyni tuottaneen The Basement Boys -tuotantoduon tavoitteena oli persoonallisen tanssimusiikin luominen. Vaikka muun muassa r&b-musiikkityyli oli toki tärkeimpiä inspiraationlähteitämme, musiikkiamme ei voinut koskaan lokeroida r&b-kyltin alle. Ensimmäiset albumini eivät yksinkertaisesti löytäneet yleisöään.

Ultra Nate sai irtisanottua levytyssopimuksensa kahden ensimmäisen albuminsa – Blue Notes In The Basement ja One Woman’s Insanity – ilmestymisen jälkeen.

Ultra allekirjoitti vuonna 1996 sopimuksen arvostetun indie-dance-yhtiö Strictly Rhythmin kanssa, joka oivalsi heti hänen menestyspotentiaalinsa. Free -singlestä tulikin vuoden 1997 suurimpia hittejä.

Ultra Nate on julkaissut Strictly Rhythm -yhtiön kanssa jo kaksi albumia – Situation: Critical ja Stranger Than Fiction.

– Kun levy-yhtiö on erikoistunut dance-musiikkiin ja -artisteihin, sen työntekijöillä on alan vahva tieto-taito. Free -singlen menestys vahvisti lopultakin uskoni itseni ja musiikkini menestymismahdollisuuksiin. Se nousi listaykköseksi muun muassa Ranskassa.

– Dance-musiikilla on ollut aina suuri merkitys elämääni. Nautin kaikenlaisesta musiikista, mutta ainoastaan dance herättää inspiraationi laulujen kirjoittamiseen. Rakastan dance-rytmejä.

Jouni Leinonen

Lontoo