Hiphop-tähdet boikotoivat suosikkijuomaansa

Viihdeuutiset · Stara.fi

Lukuisat hiphop-artistit ovat sisällyttäneet viime vuosina kappaleidensa sanoituksiin trendijuomien nimiä. Esimerkiksi Jay-Z kumppaneineen on riimitellyt useammassakin kappaleessa Cristal-shampanjasta.

Nyt on kuitenkin niin sanotusti toinen ääni kellossa, kun Cristalia tuottavan yrityksen johtaja on todennut, ettei brändin saama ilmainen ”mainosaika” hiphop-kappaleissa ole tervetullutta. Hän kertoi asiasta The Economist -talouslehden haastattelussa kysyttäessä hiphop-lyriikoiden vaikutuksia juoman maineeseen.

– Emme voi sille mitään. Emme voi kieltää ihmisiä ostamasta sitä. Olen varma, että Dom Perignon tai Krug myisivät mieluusti tuotteitaan heille (hiphop-väelle), hän kommentoi.

Hiphop-yhtiö Def Jamin toimitusjohtajana nykyisin toimiva rapmoguli Jay-Z ilmoitti puolestaan uutistoimisto AP:lle moisten kommenttien olevan hänen mielestään rasistisia.

– Tietooni on tullut, että Cristalin toimiusjohtaja Frederic Rouzaud näkee hiphop-kulttuurin kautta saadun huomion epätoivottuna. Näen kommentin rasistisena enkä enää tue mitään hänen tuotteitaan minkään julkaisumme, yökerhomme tai henkilökohtaisen elämäni saralla.

Samalla Jay-Z kehoittaa muitakin hiphop-tähtiä boikotoimaan suosikkijuomakseen noussutta shampanjaa ja juomaan jatkossa kilpailevien merkkien tuotteita. Hänen lisäkseen esimerkiksi hiphop-starat P.Diddy, 50 Cent ja Snoop Dogg ovat tehneet Cristalille huomattavaa markkinointia kappaleidensa sanoituksissa.