Hallelujah-kappale rikkoi digilatausten ennätyksen

Digitaalisen musiikkimyynnin ennätyksiä on viime aikoina rikottu tiuhaan, kun kuluttajat siirtyvät ostamaan musiikkiaan CD-levyjen sijaan digitaalisessa muodossa. Nyt uuden ennätyksen on tehnyt tuore X-Factor -voittaja Alexandra Burke. Hänen esikoissinglensä julkaistiin digimuodossa viime lauantaina, pari tuntia lähetyksen päättymisen jälkeen.

---
---

Burken Hallelujah -singlen vahvistettiin eilen tehneen uuden euroopanennätyksen digitaalisessa musiikkimyynnissä. Biisiä myytiin pelkästään Britanniassa yhdessä päivässä huimat 105.000 kappaletta. Aikaisempi yhden päivän myyntiennätys oli Leona Lewisin A Moment Like This -singlen 82.000 kappaletta , joka sekin tehtiin Britanniassa.

Uusi ennätys on merkittävä ja sitä voisi verrata esimerkiksi Take That -yhtyeen uuteen Greatest Day -singleen, jota myytiin avauspäivänään 9.488 kappaletta ja Girls Aloudin The Promise -singleen, joka myytiin 7.600 päivässä kappaletta. Alexandra Burke ja hänen Hallelujah-singlensä ovat luonnollisesti tällä hetkellä latauslistojen ykkösinä Britanniassa. X-Factor -ohjelman finaalijaksoa katsoi lauantaina 14 miljoonaa katsojaa. Kyseinen kappale on suomalaisillekin tutun Leonard Cohenin klassikon uusi versio.

Voit lukea Starassa myös lisää tähän kyseiseen artikkeliin liittyvistä aiheista, kuten tai laajemmin aihealueesta Viihdeuutiset.