Yllättävä käänne: Elokuva laskenut Facebookin arvostusta

Viihdeuutiset · Niina Niskanen

Facebook-yhteisöpalvelun alkuvaiheista kertova The Social Network -elokuva on osoittautunut varsinaiseksi yleisömagneetiksi. Elokuva rynni ylivoimaisesti ensimmäisellä viikollaan suoraan Yhdysvaltojen leffalistan ykköseksi. Suomessa elokuva saa ensi-iltansa 22. lokakuuta.

Elokuva on muuttanyt myös ihmisten asenteita Facebookia kohtaan. CNN kertoo positiivisen muutoksen tapahtuneen valitettavasti vain nuorissa ihmisissä. Alle 35-vuotiaat kokivat asenteensa muuttuneen Facebook-sivustoa kohtaan paljon paremmaksi.

Varsinainen yllätys löytyy kuitenkin siitä, että vanhempi sukupolvi suhtautuu Facebookiin kuitenkin edelleen kielteisesti. Kaiken lisäksi tehtyjen kyselyiden mukaan näyttäisi siltä, että yli 35-vuotiaat ovat elokuvan myötä laskeneet arvostustaan yhteisöpalvelua kohtaan. Wired-julkaisun toimittaja Ryan Singel toteaa tulosten kertovan sen, mitä elokuvakin – Facebook on paikka, jossa nuoret haluavat harrastaa sosiaalista kanssakäymistä.

Maailman suurimman yhteisöpalvelun värikäs historia on kiinnostanut kuitenkin kaikenikäisiä katsojia siinä määrin, että se kilisyttää elokuvateattereiden kassakoneita vauhdikkaasti. Ensimmäisen viikonlopun tuloiksi ilmoitettiin 23 miljoonaa dollaria, ja toisen viikonlopun tuloiksi kerrotaan 15,5 miljoonaa dollaria. Täten Facebook hallitsee edelleen ykkösijaa.

Paljon ennakko-odotuksia herättänyt elokuva kertoo Facebookin syntymisestä ja kasvusta maailmanlaajuiseksi sosiaaliseksi kohtauspaikaksi. Facebookin luoja Mark Zuckerberg opiskeli vuonna 2003 Harvardin yliopistossa ja Facebookin luominen teki nuoresta miehestä nuorimman miljardöörin kautta aikojen. Menestys tuo mukanaan ystäviä, mutta myös vihollisia. Elokuva on onnistunut tarina nuoresta yrittäjästä ja hänen menestyksestään ja sen varjopuolista.