Tältä piratismikampanjoiden pitäisi näyttää

Nettivideot Viihdeuutiset · Stara.fi

Musiikki- ja elokuvapiratismia on yritetty ympäri maailmaa, myös Suomessa, vähentää lukuisilla kampanjoilla. Yksi toisensa perään kampanjat ovat kuitenkin epäonnistuneet surkeasti, sillä laitonta nettilataamista ei ole saatu hillittyä ainakaan näiden kampanjoiden ansiosta.

Nyt amerikkalaiset ovat viimein ideoineet kampanjan, joka tuo konkreettisesti kuluttajien tietoon sen miten arkipäiväinen piratismi vaikuttaa muihin ihmisiin viemällä heiltä työpaikat. Tästä kampanjasta kannattaisi ottaa jatkossa mallia myös Suomessa.

Viime vuosien julkisen keskustelun perusteella monien suomalaisten mielestä levy-yhtiöiden, Gramexin ja Teoston supistuneet tulovirrat eivät johdu lainkaan piratismista, vaan yritysten ja järjestöjen ahneudesta alati muuttuvassa mediaympäristössä. Tästä on hyvänä esimerkkinä uusi tekijänoikeuslaki, niin sanottu Lex Karpela, joka osoittautui todelliseksi flopiksi.