Aamulehti sai sapiskaa Blockfest-uutisoinnista

Viihdeuutiset · Stara.fi

Viime kesänä otsikoissa oli tapaus, jossa tamperelainen Aamulehti väitti valheellisesti, että Blockfest-tapahtumassa olisi tapahtunut puukotus ja muun muassa useita pahoinpitelyitä. Lehti ei suostunut korjaamaan virheellistä uutisointiaan, ja tapaus sai runsaasti huomiota erityisesti sosiaalisessa mediassa.

Tapahtuman järjestäjät tekivät Aamulehden toiminnasta kantelun Julkisen sanan neuvostolle, joka on nyt käsitellyt asian. Tuoreessa ratkaisussaan neuvosto vahvisti, että lehden olisi tullut korjata virheellinen uutisointi.

– Julkisen sanan neuvosto on toistuvasti korostanut, että vastuun virheistä ja niiden korjaamisesta kantaa aina tiedotusväline. Kun tiedot tapahtumista olivat tarkentuneet, Aamulehden olisi pitänyt lisätä 20.8. netissä julkaisemansa puukotusuutisen yhteyteen selkeä maininta, että uutinen sisälsi virheellistä tietoa. Sen sijaan lehti poisti uutisen verkosta vastoin neuvoston ohjeistusta, jota kuitenkin tarkennettiin vasta Aamulehden Blockfest-uutisoinnin jälkeen, julkisen sanan neuvosto kommentoi.

Lisäksi neuvosto vahvisti, että Aamulehti oli julkaissut virheellistä ja harhaanjohtavaa tietoa Blockfestin tapahtumista.

– Neuvoston mielestä jutut sisälsivät osittain harhaanjohtavaa tietoa festivaaliyön tapahtumista ja poliisin tekemistä kiinniotoista festivaalialueen sisällä. Lukijoiden mahdollisuuksia hahmottaa, mitä todellisuudessa oli tapahtunut, hämärsi vielä tapa, jolla poliisi selitteli toimitukselle antamiaan ristiriitaisia tietoja, päätöksessä jatketaan.

Aamulehti ei suostunut julkaisemaan tapahtuman järjestäjien vastinetta lehdessään. Tästä huolimatta Julkisen sanan neuvosto katsoi, että Aamulehti ei ollut rikkonut hyvää journalistista tapaa.

PS: Seuraa Staraa Instagramissa!

Uusimmat