Tutkimus: Matkatoimistot huijaavat asiakkaita mainonnassa

Matkailu · Meri Pulkkinen

Moni varmasti haluaa viettää lomansa ulkomailla lämpimämmässä ilmastossa. Matkatoimistot hyödyntävätkin tätä halua tarjoamalla miellyttävän huokeita alematkoja aina silloin tällöin. Nyt tuore tutkimus ei kuinkaan kerro hyvää brittiläisten matkatoimistojen toiminnasta.

Brittiläinen Which?-kuluttajavalistusjärjestö on suorittanut tutkimuksen, jonka tulosten mukaan matkatoimistot ja muut matkanjärjestäjät huijaavat usein kuluttajia matkatarjousten voimassaoloajoissa, Daily Mail uutisoi. Matkoja mainostetaan usein ainutlaatuisina, tietyn ajan voimassa olevina tarjouksina, vaikka todellisuudessa matkan on voinut ostaa alennetulla hinnalla vielä tarjousajan jälkeenkin.

Britanniassa tehdyn tutkimuksen mukaan jopa 43 prosenttia maan äkkilähdöistä oli ostettavissa samalla alehinnalla vielä tarjousajan päätyttyäkin. Joissakin tapauksissa nopeisiin kauppoihin pyrkivät matkatoimistot olivat jopa alentaneet hintoja entisestään tarjousajan jälkeen. Muutamat Ison-Britannian matkatoimistot ovatkin tutkimuksen valossa kertoneet tarkastavansa tarjousjärjestelmänsä.

– Kukaan ei halua kuulla, että joku samalla lomalla maksoi siitä vähemmän kuin sinä. Vielä kamalampaa on jos ostit lomasi kiireessä, koska mainos sanoi hintojen olevan voimassa vain lyhyen aikaa, Which?-järjestön johtaja Richard Lloyd selittää.