Sosiaalinen media on lisännyt kauneusleikkausten määrää

Viihdeuutiset · Meri Pulkkinen

Monella kuluu nykyään sosiaalisessa mediassa huomattavasti aikaa. Esimerkiksi Facebook, Twitter ja Skype ovat palveluita, joiden suosio kasvaa koko ajan. Nyt sosiaalisen median käyttämisen turhamainen puoli on nostanut päätään kauneusleikkauksien saralla.

Betabeat-sivusto nimittäin kertoo, kuinka sosiaalisen median käytön lisääntyminen on samalla kasvattanut kauneusleikkauksien suosiota. Sivuston mukaan ihmiset vaeltavat plastiikkakirurgien vastaanotoille nähtyään itsensä esimerkiksi Skype-palvelun videokeskustelujen kautta. Usein huonosta kuvakulmasta kuvattu videokeskustelu paljastaa nopeasti kaksoisleuan tai rypyt.

Kauneusleikkauksien suosion nouseminen kiteytyykin siihen, että ihmiset haluavat näyttää mahdollisimman hyvältä sosiaalisessa mediassa. Olemme nykyään enemmän esillä kuin koskaan ennen, ja hyvännäköiseen Facebook-profiilikuvaan ollaankin sen vuoksi valmiita sijoittamaan isoja rahoja. Kuvanmuokkauksen sijaan moni turvautuukin kasvojenkohotuksiin, leuanmuokkauksiin ja ryppyjä täyttävään Botoxiin. Esimerkiksi leuoille tehdyt operaatiot ovat lisääntyneet Yhdysvalloissa vuodesta 2010 vuoteen 2011 jopa 71 prosentilla.

– Kun katsot itseäsi peilistä näet peilikuvasi. Mutta kun näet itsesi sosiaalisessa mediassa, näet itsesi siten, miten muu maailma näkee sinut, plastiikkakirurgi Adam Schaffner selittää sivustolle.