Justin Timberlake haluaa tuoda Myspacen takaisin

Digi · Tim Isokivi

Vuonna 2003 perustettu Myspace oli vielä muutama vuosi sitten yksi internetin suosituimmista yhteisöpalveluista. Sivusto kuihtui kuitenkin ennätysmäisen nopealla tahdilla pitkälti Facebookin suosion, ongelmallisten uudistusten ja hankalan käytettävyyten vuoksi.

Nyt yllättävä taho suunnittelee nostavansa Myspacen jälleen internetin kuumimpien yhteisöpalvelujen joukkoon. Poptähti ja näyttelijä Justin Timberlake osti yhdessä Specific Media Group -yhtiön kanssa Myspacen kesäkuussa 2011 noin 26 miljoonan euron hintaan. Summa on naurettavan pieni verrattuna 450 hintaan, jolla mediamoguli Rupert Murdochin News Corporation osti sen vuonna 2005.

Timberlake uskoo uudistetun palvelun voivan kilpailla niin nykyisten yhteisömedioiden jättiläisten Facebookin ja Twitterin kuin myös Spotifyn ja iTunesin kaltaisten musiikkipalvelujen kanssa. Palvelun esittelyn perusteella MySpace tulee kokemaan täysuudistuksen ja muistuttaa enemmän Pinterestin, Instagramin ja Twitterin kaltaisia sivustoja kuin vanhaa itseään.

Uusi Myspace pyrkiikin selkeästi voittamaan uuden tekniikan tuntevan hipster-yleisön mielet ja sydämet. Samaan tapaan kuin aikoinaan Google+:n tapauksessa, myös uudistettun Myspacen jäseneksi tulee pääsemään alkuun vain kutsun avulla.

Justin Timberlake on tätä ennen yhdistetty sosiaaliseen mediaan lähinnä näyteltyään Napsterin toista perustajaa Sean Parkeria vuonna 2010 julkaistussa Social Network -elokuvassa. 31-vuotias tähti on viime aikoina ollut uutisissa enimmäkseen hääspekulaation merkeissä. Timberlake meni kihloihin tyttöystävänsä Jessica Bielin kanssa viime vuonna, mutta häiden ajankohdasta ei ole vieläkään tietoa.