Stara omena

Ruoka Terveys Viihdeuutiset

Valkoisemmat hampaat kotikonstein: 9 tapaa valkaista hampaat itse

Ihmiset ihailevat valkoisia hampaita ja moni käykin hammashoitoklinikoilla valkaisemassa hampaitaan. Hampaiden valkaisemiseen on kuitenkin olemassa muutamia toimivia kotikonsteja, joiden avulla valkoisemmat hampaat voi saada myös omin avuin.

Hammaslääkäri Richard Marques kertoi Daily Mail -lehdelle parhaat vinkkinsä, joiden avulla ihmiset voivat valkaista hampaita luonnollisilla aineilla kotonaan.

1. Ruokasooda
Ruokasoodaa sekoitetaan vesitilkkaan, minkä jälkeen tahnalla harjataan hampaat.

2. Mansikat
Mansikat vaalentavat hampaita niiden luonnollisten happojen vuoksi.

3. Lämmin suolavesi
Kurlaa suuta vedellä, johon on sekoitettu teelusikallinen suolaa.

4. Vaaleat ruoat
Kana, riisi ja kala eivät värjää hampaita, koska ne ovat vaaleita ruokia. Hampaiden vuoksi kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että ei aina valitse kaikkein tummimpia ja pigmenttipitoisimpia ruokia.

5. Omena
Omenan syöminen poistaa plakkia sen koostumuksen vuoksi, minkä lisäksi hedelmän sisältämät omenahapot valkaisevat hampaita.

6. Vesi ja maito
Vesi huuhtoo plakkia ja maidon sisältämä kalsium vahvistaa hampaita.

7. Juusto
Kovat juustot puhdistavat hampaan pintaa, minkä lisäksi kalsium vahvistaa hampaita.

8. Kookosöljy
Käytä välillä kookosöljyä suuveden sijaan ja kurlaa öljyllä hampaita niin kauan kuin pystyt. Ideaalinen kurlausaika on 15 minuuttia.

9. Aktiivihiili
Aktiivihiili puhdistaa ja vaalentaa hampaita, minkä lisäksi se poistaa suusta bakteereja ja vahvistaa ikeniä. Markkinoille on tullut jo mustia hammastahnoja, joissa on käytetty juuri aktiivihiiltä salaisena ainesosana.

Ruoka Terveys Viihdeuutiset

Omenaviinietikka todellinen ihmeaine – tässä 5 käyttötapaa

Omenaviinietikka on vahva terveyspommi, jolla on monia hyviä vaikutuksia elimistön hyvinvointiin. Omenaviinietikka auttaa ehkäisemään monia sairauksia, se parantaa vatsan hyvinvointia ja vähentää myös turvotusta.

Nyt Cosmopolitan-lehti on listannut, minkä vuoksi ihmisten tulisi aloittaa omenaviinietikan nauttiminen viimeistään nyt.

1. Pitää verensokerin tasaisempana

Omenaviinietikkaa kannattaa nauttia pieni määrä ennen ruokailua. Omenaviinietikka hidastaa verensokerin laskemista, minkä vuoksi ihminen ei koe energiatasojensa romahdusta ruokailun jälkeen.

2. Auttaa lihaksia suorittamaan

Omenaviinietikka auttaa lihaksia tuottamaan energiaa ja voimaa tehokkaammin juuri ennen isoa ponnistelua.

3. Auttaa vitamiineja ja mineraaleja imeytymään

Kun vatsa ei tuota tarpeeksi happoja, terveellisen ruoan vitamiinit eivät imeydy elimistöön kunnolla. Omenaviinietikka auttaa vitamiineja imeytymään ja elimistöä saamaan ravitsevasta ruoasta sen oikeat terveyshyödyt.

4. Neutralisoi pahanhajuisen hengityksen

Omenaviinietikan antibakteeriset ominaisuudet taistelevat pahanhajuista hengitystä vastaan.

5. Neutralisoi jalkahien

Laimennettuun omenaviinietikkaan kastetulla pyyhkeellä voi pyyhkiä jalkoja halutessaan pahan jalkahien tuoksun pois.

Ruoka Terveys Viihdeuutiset

Hengitys haisee valkosipulilta – apu löytyy yllättävän läheltä!

Ihmiset joko rakastavat tai vihaavat valkosipulin makua, mutta yleensä valkosipulilta tuoksuva hengitys ei kuitenkaan miellytä ketään. Nyt Ohio State -yliopiston tutkijat ovat onnistuneet selvittämään miten valkosipulilta haisevan hengityksen pystyy helposti ja nopeasti tasaamaan.

Science Daily -sivusto kertoo tutkimuksesta, jossa tarkasteltiin valkosipulilta haisevan hengityksen neutralisoimista. Tutkimukseen osallistuneiden henkilöiden tuli laittaa suuhunsa kaksi grammaa valkosipulinkynsiä ja pureskella niitä 25 sekunnin ajan suussaan. Tämän jälkeen tutkijat selvittivät miten muiden raaka-aineiden syöminen vaikutti hengitykseen.

Koehenkilöiden tuli juoda vettä, syödä omenaa, pureskella mintunlehtiä, syödä salaattia ja juoda vihreää teetä heti valkosipulin syömisen jälkeen. Kävi ilmi, että vesi, tee ja mintusta sekä omenasta tehty mehu eivät vaikuttaneet hengitykseen juuri ollenkaan.

Tuoreen omenan ja salaatin pureskeleminen poisti ihmisen suusta valkosipulin jättämistä hapoista noin 50 prosenttia. Tuore minttu toimi kuitenkin ylivoimaisen hyvin, koska sen ominaisuudet puhdistivat ja deodorisoivat valkosipulin maun suusta lähes kokonaan.

Viihdeuutiset

Kaunis ja helppo syysherkku: Näin valmistat omenaruusuja

Omenaiset ruoat ja jälkiruoat kuuluvat loppukesän ja syksyn sesonkiherkkuihin. Mikäli omenapiiras vie kielen mennessään, on silloin myös omenaruusut kokeilemisen arvoinen resepti. Kauniit ja helpot ruusut ovat käytännössä vaihtoehto perinteiselle omenapiiraalle.

Netissä on julkaistu video omenaruusujen valmistamisesta. Kauniita leivoksia varten tarvitaan paketti voitaikinaa, 2 omenaa, 1 sitruuna, 1 ruokalusikallinen jauhoja, 3 ruokalusikallista aprikoosimarmeladia ja kanelia.

Videoreseptin julkaissut Manuela M muistuttaa, että ruusujen valmistamisessa on tärkeintä, että voitaikina valmistuu kunnolla. Mikäli ruusut näyttävät valmiilta, mutta taikina raa’alta, kannattaa uunipelti laittaa uunissa alemmalle tasolle.

Omenaruusuja maistaneet ovat sitä mieltä, että ruusujen valmistus on helppoa ja lopputulos on taivaallisen herkullinen. Tällä leivoksella tekee varmasti kahvitteluvieraisiin hyvän vaikutuksen.

Ruoka

Valokuvaaja järjestelee ruokia – silmiähivelevä lopputulos

Ruoalla ei saisi leikkiä, mutta ehkä yksi poikkeus sallitaan, jos leikkimisessä on todella hyvä. Valokuvaaja Brittany Wright on saanut ihmiset ihastumaan ottamiinsa taiteellisiin ruokakuviin, joissa hän järjestelee ruokia värien ja kypsyyksien mukaan.

Wrightin kuvissa on mahtavaa värien loistoa, mikä koukuttaa katsojan kuviin. Kuvia haluaa nähdä aina vain enemmän ja niiden myötä alkaa tekemään mieli jotain raikasta salaattia ja tuoreita raaka-aineita. Monilla ihmisillä on tarve laittaa erilaisia asioita järjestykseen ja Wrightin ottamat kuvat tyydyttävät sen tarpeen täydellisyydellään.

Seattlessa asuva Brittany Wright kertoo haluavansa oppia tekemään ruokaa aivan mistä tahansa, mikä kertookin hieman naisen kauppakassien ja kuvien sisällöstä.

Trying to channel my excitement into a photograph that summer is continuously closer.

Kuva, jonka Brittany Wright (@wrightkitchen) julkaisi

Its pretty impressive how quickly the internet works sometimes. Some of you that have been around for a bit know that I have a constant battle of keeping my art in my name. Though the issue is becoming less, I just took a lap around reverse image searching some of my photographs and found that it’s still a very real problem. I try to stay focused and creating more, but some of the ways I've seen my images manipulated makes me feel sick. I wanted to repost this photo I created in January of last year since it has become so widespread and so far from having my name attached to it. Thanks to everyone who messages, comments, and emails me when they find my art deep within the internet with someone else calling it their own- you all mean the world. #foodgradients

Kuva, jonka Brittany Wright (@wrightkitchen) julkaisi

I’m taking my photography on a road trip! For a few weeks in May and June I will be headed to a city (hopefully) near you visiting farms of all shapes and sizes. I’ll be documenting them all with my camera making a photo story to help spread the word of where our food comes from and why it’s so important to know about. I’d love it if you could share your favorite farms below that I have to see, along with any food that definitely needs to be eaten and random stops worth visiting on the way. Here are the cities I will be visiting with the possibility of adjustments: Boise Salt Lake City Denver Kansas City St. Louis Indianapolis Detroit Cleveland Philadelphia New York City Washington DC Charlotte Atlanta New Orleans Houston Austin Albuquerque Phoenix San Diego Los Angeles San Francisco Portland Hawaiian Islands

Kuva, jonka Brittany Wright (@wrightkitchen) julkaisi

Tell me about the best food you've eaten recently while I swim in this sea of moving boxes. #foodgradients

Kuva, jonka Brittany Wright (@wrightkitchen) julkaisi

Persimmon #foodgradients // #latergram

Kuva, jonka Brittany Wright (@wrightkitchen) julkaisi

Happy NYE everyone, I hope you also have the most fun ever. I'm so excited for 2015!

Kuva, jonka Brittany Wright (@wrightkitchen) julkaisi

Grape-dient #foodgradients

Kuva, jonka Brittany Wright (@wrightkitchen) julkaisi

Which toast is the best toast?

Kuva, jonka Brittany Wright (@wrightkitchen) julkaisi

Ruoka

Ruotsalaistutkijat neuvovat: ”Syö omena ennen ruokaostosten tekemistä”

Monet ovat varmasti huomanneet sen, että nälkäisenä tehdyt ruokaostokset sisältävät enemmän tai vähemmän epäterveellisiä heräteostoksia. Tähän liittyen tutkijat ovat selvittäneet, mitä ihmisten kannattaisi syödä ennen ruokakauppaan menemistä.

Cornellin yliopiston tutkijat ovat onnistuneet osoittamaan, että omenan syöminen johtaa terveellisempiin valintoihin ruokakaupassa. Tutkimukseen osallistui 120 koehenkilöä, jotka suorittivat satunnasia kokeita ruokaostosten muodossa.

Ensimmäisessä kokeessa osalle koehenkilöistä annettiin omena ennen ruokakauppaan menoa, osa porukasta sai välipalakeksin ja osa joutui menemään kauppaan syömättä mitään. Tutkimus osoitti, että omenan syöneet ostivat jopa 28 prosenttia enemmän vihanneksia ja hedelmiä ja valitsivat terveellisempiä vaihtoehtoja kuin muut koehenkilöt.

Kahdessa seuraavassa kokeessa koehenkilöt shoppailivat ruokia virtuaalisesti. Satunnaisesti valitut henkilöt jaettiin jälleen ryhmiin, jossa osalle annettiin omena, osalle välipalakeksi ja osa oli ilman välipalaa. Kun koehenkilöille esiteltiin 20 ruokakaupan tuotetta ostettavaksi, omenan syöneet valitsivat jälleen vaihtoehdoista terveellisimmät vaihtoehdot.

Daily Mail -lehden mukaan tulokset olivat kiistattomat. Omena tai ylipäätään jokin hedelmä on hyvä vaihtoehto välipalaksi ennen ruokakauppaan menemistä. Tutkijat uskovat, että omenan vitamiinit, sokerit ja kuidut vaikuttivat siihen, että koehenkilöt tekivät terveellisempiä valintoja. Vaikka välipalakeksit mielletään terveellisiksi ja kuitupitoisiksi, eivät ne sitä välttämättä ole ja sen seurauksena koehenkilö tekee samanlaisia valintoja kuin nälkäinen ihminen.

Terveys

5 hyvää syytä syödä enemmän hedelmiä

Hedelmien tiedetään olevan vitamiinirikkaita ja terveellisiä välipaloja. Womanitely-verkkosivusto on listannut viisi konkreettista terveyteen vaikuttavaa syytä, minkä vuoksi hedelmiä kannattaisi syödä.

1. Hedelmät auttavat polttamaan rasvaa

On olemassa muutamia hedelmiä, jotka tehostavat rasvan palamista. Ylivoimaisesti parhaat näistä ovat greippi ja sitruuna. Kumpaakin voi puristaa vaikkapa hiukan juomaveden joukkoon piristämään veden makua.

2. Hedelmissä on vähän kaloreita

Suurimmassa osassa hedelmistä on vain vähän kaloreita. Hedelmissä, joissa kaloreita on yllättävän paljon ne tulevat hyvistä lähteistä eivätkä pilaa laihdutusprosessiasi. Esimerkiksi banaanissa on noin 100-120 kilokaloria, joten se on todella sopiva ja runsaskuituinen välipala.

3. Hedelmät toimivat treenin polttoaineena

Hedelmät ovat loistavia nautittavaksi sekä ennen että jälkeen liikuntasuorituksen. Korkean glukoosipitoisuuden vuoksi ne antavat lihaksille hyvää polttoainetta treeniin ja palauttavat lihaksia rasitukselta treenin jälkeen.

4. Hedelmät vähentävät turvotusta

Veden juominen on terveellisiä elämäntapoja opettelevalle ihmiselle todella tärkeää. Joillekin voi tulla yllätyksenä, että muiden nesteiden lisäksi pelkkää vettä tulisi juoda päivän aikana noin kahdesta kolmeen litraan. Appelsiinit, greipit, melonit ja ananakset sisältävät runsaasti hyvin kehoon imeytyvää vettä ja vähentävät turvotusta. Lisää siis hedelmiä ruokavalioosi ja saat lisättyä näin myös päivittäin nautittavan veden määrää.

5. Hedelmät ovat terveellinen välipala

Jos elämäsi on kiireistä eikä aikaa aina löydy kunnolliselle aterialle kannattaa hedelmiä pitää lähettyvillä. Ne ovat terveellinen välipala ja auttavat mieltä pysymään lujana muiden houkuttelevien ja rasvaisten välipalojen varalta.