Meneekö mainonta jo liian pitkälle? Uutuusmainokset lähetetään pään sisälle

Lifestyle Viihdeuutiset · Meri Pulkkinen

Markkinointi on tunnetusti ala, jolla uudet innovaatiot otetaan innokkasti vastaan. Nyt eräs saksalaismainos on kuitenkin aiheuttanut ihailun lisäksi hämmenystä. Mediayhtiö Sky Deutschlandin uutuusmainoksen pelätään rikkovan ihmisten henkilökohtaisia rajoja.

Kuva: YouTube
Kuva: YouTube

Kyseessä oleva Sky Go – The talking window -mainos nimittäin kuuluu suoraan ihmisen pään sisällä. Sky Deutschland on kehitellyt mekanismin, joka mahdollistaa ääniaaltojen liikkumisen lasissa. Matkustajajunien ikkunoihin suunniteltu kapistus toimii yksinkertaisuudessaan siten, että ikkunaan päällään nojaava matkustaja kuulee käyntiin pyörähtävän mainoksen päänsä sisällä, BBC uutisoi.

Samaa teknologiaa ollaan aiemmin käytetty kuulokkeissa, kuulolaitteissa ja Google Glass -laitteessa. Uutuusmainos ei vielä ole saanut mediayhtiön viimeistä siunausta sen käyttöönottoon. Jos mainos päätyy juniin asti, voi matkustajien yllätys olla melkoinen, kun rauhoittavien nokosten sijaan junamatkalla kohtaakin mainoksen, jota muut junassa istuvat eivät kuule.

Mainos on saanut ristiiriitaisen vastaanoton. Osa pitää markkinointikeinoa mullistavana, kun taas joitakin häiritsee junanokosten pilaaminen. YouTube-sivustolle mainosta kommentoineet summaavat aiheesta heränneet ajatukset kirjoittamalla, että keksintö loukkaa ihmisen oikeutta lepoon.

– Uskon, että rikkoisin ikkunan moukarilla, eräs selvästikin mainosta vastustava käyttäjä kirjoittaa YouTubessa.