Tutkimus väittää: Nettimyyjän ihonväri vaikuttaa ostopäätökseen

Viihdeuutiset · Terhi Piiroinen

Ihmiset myyvät omaisuuttaan internetin osto- ja myyntipalstoilla usein valokuvan kera. Yksi maailman suurimmista verkon kauppapaikoista on Craigslist-verkkosivusto, jolle toisinaan ajautuu jopa hullunkurisia myynti-ilmoituksia aina vauvoista aikakoneisiin ja käytettyihin raskaustesteihin.

Silti internetin kirpputorit ovat oiva kanava kaikille kierrätystä suosiville, ja nyt Yhdysvalloissa on tutkittu vuoden ajan verkkokäyttäjien ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä. Testissä analysoitiin Craigslistillä myynnissä olleita iPodeja, ja selvitys osoitti, että laitteita ostetaan enemmän vaaleaihoisilta myyjiltä.

Tutkimuksen toteuttanut Virginian yliopisto pani nettiin 1.200 myynti-ilmoitusta, jotka olivat pääpiirteittään samanlaisia, vain iPodia kuvassa pidelleen käden ulkonäkö vaihteli. Myynti-ilmoituksen julkaistiin 300 eri alueella ja kuvissa oli sekä vaaleaihoisen miehen käsi, tummaihoisen miehen käsi että ranteesta tatuoidun valkoihoisen miehen käsi.

Etnisellä ihonvärillä varustetut myynti-ilmoitukset saivat peräti 13 prosenttia vähemmän vastauksia kuin vaalealla iholla varustetut ilmoitukset. Myös tarjouksia tehtiin 18 prosenttia vähemmän ja kauppasummat olivat 12 prosenttia alhaisempia.

Tatuoinnilla varustetut ilmoitukset olivat samalla viivalla tummaihoisten kanssa. Tutkimustulokset julkaistiin Royal Economic Society -yhteisön julkaisemassa Economic Journal -lehdessä. Asiantuntivat kertoivat käyttäytymisen syyksi ihmisten luottamuspulan. Myös myyntialue vaikutti asiakkaiden ostopäätöksiin.