Suomalaisravintola mullistaa viinien hinnoittelun: ”Dom Perignonin hinta laskee noin sata euroa”

Viihdeuutiset · Stara.fi

Suomessa on puhuttu viime aikoina runsaasti alkoholiverosta ja siitä miten korkea vero on aiheuttanut alkoholin matkustajatuonnin räjähdysmäisen kasvun. Kerroimme eilen, että Suomeen tuodaan nyt joka päivä noin 220.000 litraa alkoholia ulkomailta.

Matkustajatuonti ja yritysten edustuskulujen vähennysoikeuden poistuminen ovat vaikuttaneet negatiivisesti ravintoloiden alkoholimyyntiin, sillä Suomessa enää alle 10 prosenttia alkoholista juodaan ravintoloissa. Viineissä osasyynä on kuitenkin usein myös korkeassa hinnassa, sillä erityisesti kalliimpien viinien ja shampanjoiden hinnoissa on valtavasti katetta. Nyt helsinkiläinen ravintola Grotesk on päättänyt mullistaa viiniensä hinnoittelun.

– Grotesk siirtyy 1.6.2014 kiinteään katehinnoitteluun, mikä tarkoittaa romahdusta viinien hinnoissa. Pysyvästi, kyse ei ole kampanjasta. Kiinteä kate, jota sovelletaan kaikkiin talon viineihin, on vastaisuudessa 20 euroa, mikä on melkoisen hyvä numero. Sisäänostohinnan päälle tulee siis 20 euroa sekä voudin ALV, joista muodostuu myyntihinta, Viinipiru-blogi kirjoittaa.

Hinnoittelun muutoksen myötä erityisesti kalliimman hintaluokan laatujuomien hinta romahtaa merkittävästi. Esimerkiksi vuoden 2004 Dom Perignon -shampanja maksaa uudistuksen jälkeen noin sata euroa vähemmän kuin aiemmin.

– Osan viinien korkeista katteista voi muuntaa kohonneeksi käyttöasteeksi, jolloin yksittäinen asiakas maksaa vähemmän, talo tienaa enemmän ja kaikki voittavat, blogi jatkaa.

Grotesk luonnollisesti toivoo muiden ravintoloiden seuraavan perässä. Ravintola kertoo parhaillaan verkkosivuillaan ottavansa uuden hinnaston käyttöön 1. kesäkuuta.