Valvira Staralle: Tarjoilijat saavat päivittää Facebookia vapaasti

Viihdeuutiset · Stara.fi

Vuodenvaihteessa voimaan astuva alkoholilain muutos ja mietojen alkoholijuomien mainoskielto on aiheuttanut runsaasti ihmetystä suomalaisten keskuudessa. Viranomaisten tulkinnat lain käytännön vaikutuksista eivät ole olleet kovin tarkkoja, mutta Stara otti nyt selvää miten muutos vaikuttaa esimerkiksi ravintoloiden tarjoilijoihin.

Kerroimme lokakuussa, että uusi alkoholilaki tulee rajoittamaan esimerkiksi ravintoloissa työskentelevien suomalaisten sananvapautta. He eivät nimittäin saa enää ensi vuonna kirjoittaa väkeviä alkoholituotteita kehuvia päivityksiä edes omissa henkilökohtaisissa sosiaalisen median profiileissaan, kuten vaikkapa Twitterissä tai Facebookissa.

– Jos vaikka alkoholijuomatehtaan väki kertoo, että on tehnyt hienoa vodkaa ja kehuu sitä. Onko se mainontaa vai ei, jos on oma tili? Helposti Valvira katsoo, että se on laitonta mainontaa. On vaikea katsoa milloin kirjoittaja mainostaa työntekijänä ja milloin ei, sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviran alkoholihallinnon ryhmäpäällikkö Kari Kunnas kertoi Musiikki & Media -seminaarissa.

– Näitä Valvira pohtii tälläkin hetkellä. Suurin ongelma on sosiaalisen median pykälä. Mitä tarkoittavat kryptiset kirjailut laissa. Sitä on vähän avattu lain esitöissä, mutta ei kovin tarkkaan. Me just nyt Valvirassa pohditaan, että mikä on sallittua ja että onko mahdollista jakaa ja tykätä, Kunnas jatkoi.

Tänään Valvira julkaisi tarkennetun linjauksen alkoholilain some-pykälästä, mutta jätti kuitenkin vielä tarkentamatta miten linjaus vaikuttaa ravintola-alalla työskenteleviin tarjoilijoihin ja muihin niin sanottuihin rivityöntekijöihin. Stara tavoitti Kunnaksen tänään puhelimitse ja selvitti asian.

– Merkittävää on arvioida onko henkilö päättävässä asemassa esimerkiksi ravintolassa tai alkoholin valmistajalla tai maahantuojalla, eli onko hänellä taloudellinen intressi. Sellaisessa tapauksessa katsotaan, että päivitykset voivat muuttua mainonnaksi jossain kohdassa, Kunnas kertoi Staralle.

– Jos henkilö on asemassa, jossa hän hyötyy alkoholijuomien mainonnasta, voi kielto koskea myös yksityishenkilöä. Hänen yksityisyyttään on rajoitettu ja hänen tulee ottaa huomioon alkoholilain rajoitukset. Ison ravintolan tarjoilija ei ole lähtökohtaisesti sellaisessa asemassa, että hänen päivityksensä voidaan katsoa mainonnaksi. Alkoholivalikoimasta päättävä esimerkiksi ravintolapäällikkö on kuitenkin eri asemassa, Kunnas jatkoi.