Realitysarja vei muotibloggaajat vaatetehtaalle Aasiaan – itkuhan siitä tuli

Viihdeuutiset · Annukka Heikkilä

Norjalainen Aften Posten -kanava alkaa esittää keväällä uutta viisiosaista realitysarjaa Sweatshop, jossa kolme 17-vuotiasta muotibloggaajaa lähetetään Kambodzan vaatetehtaisiin näkemään, miten tunnettujen merkkien vaatteet syntyvät.

Bloggaajat ovat kauhuissaan, kun he näkevät ja pääsevät itse kokeilemaan, millaista työskentely vaatetehtaassa on. Yksi työntekijä ompelee jonkin tietyn vaatekappaleen yhtä saumaa loputtomiin. Bloggaajat valittavat kahden tunnin työskentelyn jälkeen, että heillä on väsy, nälkä ja heidän selkäänsä koskee.

Yksi bloggaajista, Anniken Jørgensen, järkyttyi saadessaan kuulla erään työntekijän olevan tyytymätön elämäänsä. Jørgensen myönsi ajatelleensa, että he eivät tiedä paremmasta ja siksi tyytyvät siihen mitä heillä oli. Tyttö kertoi Ecouterre-lehden mukaan lohduttaneensa itseään ajatuksella, että onneksi tehtaan työntekijät eivät tiedä paremmasta.

Hän kauhistui huomatessaan, että kaikki he unelmoivat paremmasta, mutta eivät voi edes koko päivän aikana tienaamillaan ansioilla ostaa edes yhtä tekemäänsä vaatekappaletta. Sarjassa sivalluksen kohteeksi joutuvat useat isot vaatemerkit kuten H&M ja Mango, joilla kummallakin on isot tehtaat Kambodzassa.