5 laihduttajan alkeellisinta virhettä – näitä tulee välttää

Fitness · Annukka Heikkilä

Painon pudottaminen voi olla välillä hankalaa ja tuloksia tulee hitaasti. Aina ei jaksa katsoa sekä ruokapuolta että urheilua kuntoon samanaikaisesti vaan keskittyy toiseen kerrallaan. Lipsumista voi aiheuttaa se, että kärsivällisyys loppuu tai sitten tekee virheitä tajuamattaan, että niissä piilee syy siihen, miksi paino ei tipu.

Kolumnisti Sara Uzer listasi viisi yleisintä virhettä, jotka johtavat siihen, että laihtuminen ei etene suunnitelmien mukaan.

1. Syömisen oikeuttaminen: ”Koska olin tunnin salilla, voin ylisyödä pizza-buffetissa”

Väärin. Jos haluat nähdä tuloksia täytyy hyvän treenin jälkeen katsoa myös sitä, mitä suuhunsa laittaa.

2. Pitkät aerobiset harjoitteet tasaisella sykkeellä

Jos haluat nähdä kunnon tuloksia, täytyy treenin tehokkuutta nostaa, painoja lisätä ja tehdä treeni niin, että tuntuu ja välillä ollaan myös epämukavuusalueella.

3. Omituisten muotidieettien seuraaminen

Muotidieetit eivät ole koskaan terveellisiä noudatettavaksi pidemmällä aikavälillä, joten parempi olisi siirtyä syömään vain terveellistä perusruokaa, jota voi noudattaa aina.

4. Aamupalan jättäminen väliin

Aamupalan jättäminen väliin kostautuu lähes aina loppupäivän aikana epäterveellisillä ja runsaskalorisilla välipaloilla. Vaikka aamupalan unohtaminen ei aiheuttaisikaan napostelua, se kuitenkin hidastaa aineenvaihduntaa ruokailun aloitettaessa vasta päivällä. Ruoansulatus kannattaa laittaa heti aamiaisesta lähtien käyntiin.

5. Jojo-laihduttaminen

Jojo-laihduttaminen ja painonvaihtelut ovat epäterveellisiä. Tarkan terveellisen ruokavalion sijasta kokeile noudattaa terveellisiä elämäntapoja suurimman osan ajasta, mutta anna pienet herkut itsellesi silloin tällöin anteeksi. Näin pysyt paremmin hyvällä tiellä ilman, että tekisi mieli laittaa elämää oikein kunnolla risaiseksi syömällä kaikki mahdolliset paheet kerralla.

Uusimmat