9 keinoa joilla pääset eroon vatsan turvotuksesta

Viihdeuutiset · Annukka Heikkilä

Lämpimämpien säiden tullessa haluaisi pukeutua hieman mukavampiin, ohuempiin ja kenties myös tiukempiin vaatteisiin, mutta kuitenkin ilman puristuksen tunnetta vyötäröllä.

Jos vatsan turvotus tuntuu jokapäiväiseltä vaivalta, kannattaa lukea ravintoterapeutti Marilyn Grenvillen vinkit, jotka hän kertoi Daily Mail -lehdelle.

1. Lopeta dieetit

Lopeta kaikki dieetit ja jatkuva kalorien laskeminen. Jos kehosi luulee, että ruoasta on pulaa, se alkaa varastoimaan kaiken mitä suuhusi laitat.

2. Syö säännöllisesti

Yritä pitää verensokeri tasaisena ja syödä muutaman tunnin välein. Tasaiset ruokailuajat kitkevät napostelun ja epäterveelliset herkut pois tehokkaasti.

3. Älä jätä aamiaista syömättä

Jos olet kauan syömättä siitä lähtien kun heräät, elimistö rekisteröi jälleen ruoan puutteen, alkaa tuottamaan stressihormonia ja pitää tiukasti rasvavarastoista kiinni.

4. Vältä sokeria ja nopeita hiilihydraatteja

Vältä ruokia, jotka saavat verensokerin nousemaan räjähdysmäisen nopeasti, koska silloin ne myös laskevat nopeasti ja nälkä iskee kahta lujemmin. Suosi täysjyvävaihtoehtoja ja ravinnerikkaita ruokia, jotka vapauttavat energiaa hitaasti.

5. Lisää ruokavalioon proteiinia

Proteiini sulaa hitaammin ja muuttaa sen kanssa samanaikaisesti nautitut hiilihydraatitkin vapauttamaan energiaa hitaammin.

6. Syö hyviä rasvoja

Rasvainen kala, pähkinät, avokadot ja siemenet pitävät rasva-aineenvaihdunnan käynnissä. Kun syöt hyviä rasvoja, pystyt polttamaan rasvaa kehostasi.

7. Älä syö kiireessä

Yritä syödä ateriasi aina rauhallisesti istuma-asennossa. Jos syöt matkalla, kehosi rekisteröi vauhdissa syömisen ja kiireen stressitilaksi, jolloin aineenvaihdunta hidastuu.

8. Vältä epäterveellisiä juomia

Vähennä tai poista kahvi juomiesi joukosta samoin kuin sokeriset juomat ja alkoholi. Kaikki edellämainitut juomat joko lihottavat tai turvottavat vatsanseutua.

9. Pysy liikkeessä

Urheile, harrasta hyötyliikuntaa ja ole kaikin mahdollisin tavoin fyysisesti aktiivinen. Fyysinen rasitus yhdistettynä oikeaan ruokavalioon takaa kiinteän vatsan.

Uusimmat