Rautakaupan mainoskampanja ihmetyttää: ”Olen Marcus ja olen homo”

Viihdeuutiset · Terhi Piiroinen

Mainonnan ja markkinoinnin päätarkoitus on saada oikean kohderyhmän mieliin muistijälki mainoksesta ja haluttu mielikuva tuotteesta. Toisinaan tuotteen mainontaan lisätään irrelevanttia sisältöä, kuten nyt eräs brittiläinen rautakauppaketju osoittaa. Televisionkatsojat ovat hämillään.

Rautakauppaketju Robert Dyas on ravistellut ihmisten mielipiteitä ottamalla seksuaalisen suuntautumisen osaksi televisiossa parhaillaan pyörivää mainoskampanjaa. Mainoksessa on joukko ihmisiä, jotka esittelevät itsensä, kertovat sen jälkeen seksuaalisuutensa ja kehuvat rautakauppaa kameralle. Markkinoinnin ammattilaiset voivat ajatella, että mainos käyttää upeasti hyväkseen tehokeinoa, jotta rautakauppa saavuttaisi mahdollisimman paljon huomiota.

Tavalliset televisionkatsojat saattavat ärsyyntyä mainoksesta ja pitää sitä epätoivoisena yrityksenä osoittaa kauppaketjun suvaitsevainen asenne. Mainosvideot ovat parhaimmassa tapauksessa mestariteoksia, jotka puhuttelevat katsojaansa joko toteutuksellaan tai ideallaan. Robert Dyas on saanut runsaasti mediahuomiota kampanjallaan.