10 helppoa apua närästykseen

Terveys Viihdeuutiset · Annukka Heikkilä

Närästys on yleinen ja todella epämukava vaiva, jonka lähes jokainen aikuinen joutuu joskus elämässään kokemaan. Närästys kiusaa osaa ihmisistä päivittäin, mutta tukalan olon välttämiseen ja helpottamiseen on olemassa muutama niksi, joiden vuoksi ei tarvitse käydä apteekissa. Little Things-sivusto paljasti parhaat keinot närästyksen hoitamiseen.

1. Lakritsi

Sivuston mukaan jo pieni määrä lakritsia auttaa ruoansulatusongelmiin ja helpottaa närästyksen oireita.

2. Aloe veran nauttiminen sisäisesti

Aloe veran nauttiminen esimerkiksi mehun muodossa rauhoittaa vatsaa.

3. Älä mene ruokalevolle

Ruokailun jälkeen ei kannata käydä makuulle, sillä se saa vatsahapot nousemaan ylös ruokatorvea pitkin.

4. Ruokasooda

Lisää lusikallinen ruokasoodaa vesilasilliseen ja juo seos. Ruokasooda autaa neutralisoimaan vatsan happoja.

5. Purukumi

Purukumin jauhaminen ruokailun jälkeen vilkastuttaa syljen eritystä, joka auttaa lieventämään vatsahappoja ja estää niiden nousemisen ylös.

6. Nuku pää kohotettuna

Nuku pää ja ylävartalo kohotettuna. Tätä ei kannata tehdä lisäämällä tyynyjä suoraan pään alle vaan asettamalla muutama tyyny esimerkiksi patjan alle, mikä nostaa sängyn päätyä hieman ylemmäs.

7. Inkivääri

Inkivääri neutralisoi vatsahappoja ja auttaa myös närästykseen. Inkiväärin voi nauttia esimerkiksi teehen tai ruokaan lisättynä.

8. Vältä närästystä aiheuttavia ruokia

Vältä seuraavia ruoka-aineita: sitrushedelmät, kofeiinijuomat kuten kahvi ja colajuomat, viini, olut, likööri, hiilihappoiset juomat, rasvaiset ja mausteiset ruoat, tomaatti, valkosipuli, sipuli, piparminttu ja suklaa.

9. Käytä löysiä vaatteita

Närästys ei ala vaivaamaan helposti löysissä vaatteissa.

10. Syö hitaammin

Vatsahapot eivät nouse niin voimakkaasti, kun keskityt syömään hitaasti ja vältät liian suuren annoksen syömistä.

Uusimmat