Kasmir-kohu: Helsingin Sanomat korjasi virheensä ensimmäisenä – muut seurasivat perässä!

Viihdeuutiset · Jocka Träskbäck

Stara paljasti eilen, että useiden suomalaisten medioiden uutisointi Axl Smithin tapaukseen liittyvästä niin sanotusta Haippirinki-ryhmästä on räikeästi virheellistä. Väitteet ovat johtaneet valtaisaan someraivoon, jonka kohteina ovat olleet erityisesti suosikkiartisti Kasmir ja tuottaja Hank Solo.

Nyt virheellisiä artikkeleita on ryhdytty Staran paljastuksen myötä korjaamaan. Useat mediat olivat uutisoineet virheellisesti, että Kasmirin yhtyeen sisäiseen käyttöön perustetussa Haippirinki-nimisessä viestiryhmässä olisi levitetty ”lukemattomia” seksivideoita ja -kuvia ja että sen kuusi jäsentä olivat katsoneet ja kommentoineet näitä videoita härskiin sävyyn. Väitteet eivät pitäneet paikkaansa.

”Oikaisu 4.3. kello 22.07: Jutussa kirjoitettiin aiemmin virheellisesti, että Smith olisi lähettänyt WhatsApp-ryhmään useita kuvia ja videoita.”
– Helsingin Sanomat korjasi virheellisen artikkelinsa

”Artikkelia tarkennettu kauttaaltaan 5.3 klo 18.22. Jutussa kirjoitettiin aiemmin virheellisesti, että Smith olisi jakanut WhatsApp-ryhmässä lukuisia kuvia ja videoita.”
– Ilta-Sanomat korjasi virheellisen artikkelinsa

Stara selvitti lauantaina aamulla julkaistussa artikkelissaan käräjäoikeuden asiakirjoista, että Haippirinki-ryhmässä oli julkaistu ainoastaan yksi valokuva ja yksi video. Tuolla videolla nähtiin kaiken lisäksi salakuvauksen uhriksi keikkamatkallaan itsekin naispuolisen kumppaninsa kanssa joutunut Kasmir.

Yhtään Axl Smithin kotonaan salaa kuvaamaa seksivideota Haippirinki-ryhmässä ei julkaistu, joten niitä ei siellä myöskään kommentoitu. Muuten keskustelu oli ajoittain hyvinkin räväkkää. Smith esitti Kasmirista salaa kuvaamansa seksivideon ja erään toisen videon myöhemmin keikkabussissa useille ihmisille. Kasmir oli oikeudenkäynnissä todistajana ja asianomistajana, eli osaltaan varmistamassa, että Smith saa tuomion teoistaan.

Helsingin Sanomat ryhtyi korjaamaan virheellisiä väitteitään Kasmir-kohussa ensimmäisenä mediana. Lehti korjasi Haippirinkiä koskevan väitteen todellisia tapahtumia vastaavaan muotoon.

”Juttua muokattu 5.3. klo. 19.20. Korjattu otsikosta, ingressistä ja leipätekstistä virheellinen tieto, että Whatsapp-ryhmään olisi lähetetty useita kuvia ja videoita.”
– Iltalehti korjasi virheellisen artikkelinsa

”EDIT 5.3.2017 klo 18.05 Jutussa väitettiin aiemmin virheellisesti WhatsApp-ryhmässä jaetun monia kuvia ja videoita.”
– Voice korjasi virheellisen artikkelinsa

Helsingin Sanomien perässä Ilta-Sanomat korjasi valheellista uutisointiaan. Tosin vasta nyt sunnuntai-iltana, eli lähes kaksi vuorokautta sen jälkeen, kun Stara paljasti artikkelien olevan valheellisia. Myös Voice ja Iltalehti korjasivat valheellista uutisointiaan vasta sunnuntai-iltana.

Edellä mainittujen medioiden vasta kaksi päivää totuuden selviämisen jälkeen tekemät korjaukset eivät ole riittäviä, sillä journalistin ohjeiden mukaan olennainen asiavirhe on korjattava viipymättä. Lisäksi virhe tulee korjata niin, että se tavoittaa mahdollisimman kattavasti virheellistä tietoa saaneen yleisön. Alkuperäiseen artikkeliin tehty korjaus ei siten ole riittävä, vaan oikaisun tulee pyrkiä tavoittamaan sama yleisö, jonka alkuperäinen virheellinen artikkeli tavoitti.

Kaikki virheellisiä väittämiä julkaisseet mediat eivät ole Staran paljastuksen jälkeen vielä korjanneet artikkeleitaan. Tämä siitä huolimatta, että virheelliset tiedot ovat merkittäviä ja aiheuttavat vakavaa vahinkoa niiden kohteille. Verkossa vellovan someraivon pääasiallisena perusteena on nimittäin harhaluulo, että Haippirinki-ryhmässä olisi yleisesti jaettu ja kommentoitu seksikuvia ja -videoita.

PÄIVITYS: Artikkelia on päivitetty useita kertoja siinä järjestyksessä, jossa mediat ovat yksitellen ryhtyneet korjaamaan valheellista uutisointiaan.

Uusimmat