Näin pienennät aterioiden annoskokoja helposti – keittiövaaka käyttöön!

Lifestyle Terveys · Terhi Piiroinen

Ruoka-annosten ja aterioiden koot ovat kasvaneet roimasti muutaman vuosikymmenen aikana. Ihmiset saattavat ahmia kertaistumalta jättikokoisia hampurilaisannoksia, perhepitsoja tai kahdelle hengelle tarkoitettuja einesruokia. Suurentuneet ateriakoot ovat yksi syy ylipainoon.

USA Today listaa nyt viisi vinkkiä, joiden avulla ruokien annoskoot voi pitää maltillisina. Keittiövaaka kuuluu jokaisen painoaan tarkkailevan keittiön vakiovarusteisiin. Vaakaa käyttämällä oppii nopeasti terveellisemmät ruokamäärät.

Toisena keinona voi pitää eväsrasioita, joihin pakkaa kerralla useamman päivän ruoat. Kun annos on tehty valmiiksi, ei lautaselle tule lapattua ylimääräistä ruokaa. Annostelussa ja ruoanlaitossa voi hyödyntää esimerkiksi muffinssivuokia, pikkulettupannuja tai muita monikäyttöisiä ruoanlaittovälineitä.

Älypuhelimille voi ladata sovelluksia, joiden avulla on helppo seurata syömätottumuksia ja karsia turhaa napostelua tai liian suuria annoskokoja. Kaloreiden laskeminen on turhaa. Pääasia, että nauttii oikeanlaisia ruoka-aineita sopivan määrän. Ihmisen käsi on oiva mittari oikeanlaisen annoskoon löytymisen kannalta.

Proteiinia, kuten lihaa, kananmunia tai papuja, tulee olla lautasella kämmenen kokoinen määrä. Kun käden panee kupille, voi sen mukaan arvioida lautaselle pantavien hiilihydraattien määrän. Vihanneksia ja kasviksia voi nauttia oman nyrkin kokoisen määrän ja voita noin peukalon verran. Vaikka kaava ei sovi suoraan kaikille, voi sen avulla saada osviittaa sopivasta ateriakoosta.

Uusimmat