Otatko eväitä töihin? Vältä näitä virheitä

Ruoka Terveys Viihdeuutiset · Annukka Heikkilä

Useat ravintoneuvojat kehottavat laihduttajia valmistamaan töihin itse eväät. Tällöin ruokavaliossa pysyminen on helpompaa, ja terveellisesti syömistä ei tarvitse edes ajatella, minkä lisäksi henkilö ei sorru niin usein epäterveellisiin välipaloihin.

Moni on ottanut neuvon käytäntöön, mutta ei silti näe haluamiaan tuloksia laihduttamisen etenemisen suhteen. Ravintoasiantuntija Jaime Mass kertoi Women’s Health -sivustolle, että tämä johtuu yleensä muutamista yleisimmistä seikoista, jotka ihmiset tekevät väärin eväiden valmistuksessa.

1. Napostelu tekemisen aikana

Moni napostelee ruokaa samalla kun valmistaa sitä. Tällöin lautaselle tai saman päivän eväsrasiaan ei tulisi enää laittaa samaa määrää.

2. Vihannesten unohtaminen

Moni valmistaa itselleen evääksi helposti mikrotettavia ruokia kuten kanaa ja riisiä tai pastaa. Puolet eväsrasian sisällöstä tulisi kuitenkin olla aina hedelmiä tai vihanneksia.

3. Annoskoko

Liian pieni annoskoko saa henkilön todennäköisemmin sortumaan liian isoon illalliseen tai epäterveelliseen välipalaan. Liian suuri annoskoko johtaa taas siihen, että koko päivän energiasaannista tulee liian suuri.

4. Välipalat

Evääksi tulisi lounaiden lisäksi valmistaa etukäteen myös aina välipaloja. Hedelmät, vihannekset, pähkinät ja annokset maustamatonta jogurttia ovat hyviä välipalavaihtoehtoja.

5. Sama lounas joka päivä

Saman aterian ottaminen evääksi päivittäin saa ihmisen luopumaan eväiden tekemisestä ja syömään liian vähän.

6. Kastikkeet

Muoviin pakatut salaatinkastikepussit ja majoneesipohjaiset kastikkeet ovat yllättävän petollisia ja voivat lisätä koko ateriaan helposti kaksinkertaisen määrän kaloreita.

Uusimmat